Quote:
Originally Posted by Beechdriver
Flyene returneres til leasingselskapene og fortsetter globalt (vil ikke si at de gir jobb for nåværende SAS-piloter) eller hugges opp (737 og eldre A320).
Det er finnes fortsatt (europeiske) selskap som har flere piloter enn nødvendig. Annet alternativ er å sette inn større maskiner på Skandinavia; pilotbehovet er det samme men trafikkvolumet øker (AF kan godt erstatte A320 med A321 på OSL og CPH og KLM kan erstatte Embraer med 737 på de fleste skandinaviske destinasjonene).
|
Jeg kan dessverre ikke folge din argumentasjon
Alle store selskaper i Europa har mangel på personell. Først og fremst cabin-crews, men også piloter og bakke-ansatte i diverse funksjoner. Og som en konsekvens av mangelen stiger lønner. easyJet just nylig annonserte kraftige lønns-økninger for sine Cabin-Crews.
Nyansatte cabin-crews tjener idag så lav at det gjør veldig lite forskjell mellom jobb og gå-på-trygg. Det finnes ikke så veldig mye gamle dyre ansatte igjen etter Corona. En god del gikk ut med sluttpakker. Industrien har blitt low-pay og dette påvirker evnen å ansette de smarteste hoder alrede negativ. Også i
SAS. Du har jobb, men du kan ikke bygge opp en liv på lønnen. Dette er pervers.
De største problemer for
SAS er forøvrig ikke payhøyden. Tarifavtaler er langt mer enn bare lønn. Det handler om roster regler, og dette er ofte den langt mer limiterende faktor for crew-produktivitæten. Men det finnes seg en annen sannhet. Man kan ikke utpresse crews som sitroner, da blir de utmetted og må melde seg fatigue.
SAS sine største problemer er ikke adressert i
SAS Forward.
Den fremtidlige flåte skål være E95, A320/321NEO og A350.
Man skål satse enda mer på leisure marked, som har en ekstremt hoy seasonality. Overraskende nok, er det eksakt det segment hvor de meste flyselskaper går konk...
Kjernevirksomheten for
SAS er og skulle forbli høyfrekvente ruter innen Skandinavia. Da har man en stort hull mellom E95 og A320NEO. En kikk på LX viser hvordan en veldig sunn flåtestruktur ser ut. Ingen ord om dette i
SAS Forward. Ironie på: Who needs 150seaters ???
SAS sin flåtestruktur er ikke tilpassed den ruteportfolje de fly, ca 20% av flåten er overdimensjonert, noe som koster selskap daglig penger.
SAS Forward er kanskje en finansielt ide, men det er ingen strategisk plan som kan lykkes. Rent og slett fordi det hva skizzeres er ingen plan, det er highway-to-hell for
SAS. Og da kan man like gode sla selskap konkurs og be de ansatte å finne seg nye jobber. Mange vil faktisk bli overrasked at de kan tjene mer dersom de jobber ved andre selskaper.
Til slutt kommer prikken på i*en, og det er distansen mellom ledelsen og de ansatte. Hvor mye skål Arko og Co bidra? Han fikk 5% mer lønn en Gustavsson, pluss gylden fallsjerm. Dette er ikke noe man kan tro på, denne ledelsen er ferdig. De forstår rett og slett ikke at de trenger sine ansatte.