Quote:
Originally Posted by Isbamse
Det blir jo som om en lege som bytter sykehus skulle blitt fratatt spesialiseringen, eller om at jeg skulle måtte rykke ned fra letesjef til juniorgeolog om jeg hadde begynt i et annet oljeselskap. Virker helt kokko....
|
Det er fuldstændig sprøtt. De som tjener på det er de pilotene med høyest ansiennitet i de mest attraktive selskapene (BA, LH, AF, UA, AA, osv.), men frem for alt ledelsen i flyselskapene som har balletak på de ansatte. De kan herje med de ansatte vel vitende om at de ansatte ikke kan skifte jobb uten å måtte starte på bånn igjen.
Hvis en
SAS pilot med 20-30 års ansiennitet og erfaring kunne gå til et annet selskap og beholde sin lønn (eller tom øke den, slik det er mulighet for i de fleste andre bransjer), hadde
SAS aldri kunnet holde på slik de gjør nå.
All airline pilots are subject to the high cock-o-lorum of seniority, whether they like it or not. The system was established to banish favoritism and to provide some basis for assignment of bases, routes, flights, and pay. Its great fault, as in any seniority system, is the absolutely necessary premise that all men are equal in ability. The dullard and the genius must both live with the ostrich philosophy that one man can fly as skillfully as another. No one, of course, maintains this to be a truth. But the seniority system must ever persist if only because it is a protection of the weak, who are everywhere in the greatest number. ---- Ernest Gann