Tja, jeg skjønner til en viss grad hvordan du tenker, men det er nok ikke så enkelt. I alle fall ikke om man ønsker å utøve det yrket de er trent opp til å utøve. Innen luftfarten har man valgt en nokså atypisk måte å belønne erfaring på - nemlig at det (stort sett) utelukkende er erfaring internt i ett og samme selskap som teller. Bytter du selskap starter du på scratch igjen - det selv om du kanskje har 25 års erfaring som pilot eller kabincrew. Dette er helt spesielt, og låser de ansette til et og samme selskap på en uheldig måte og gjør det vanskelig å bytte arbeidsgiver innen samme bransje.
Hva angår andre bransjer er det opplagt et alternativ, og mitt inntrykk er at mange som ble permittert/sagt opp under pandemien fant seg interessante og ikke minst godt (bedre) betalte jobber enn i
SAS. Det er klart at det kan være en mulighet, men det er ikke alle det er interessant for.
Hva angår dårlig arbeidsmiljø så tror jeg du må tenke på at for de flyvende så er arbeidsmiljøet det de møter ombord i hver flymaskin. Det er de andre pilotene og kabincrewet. Jeg tror, uten at jeg er helt sikker, at de langt fleste i
SAS synes akkurat det arbeidsmiøjøet er årsaken til at de har holdt ut så lenge som de har gjort. Det er nok også årsaken til at de har akseptert kutt på kutt på kutt i betingelser (jeg leste en sak på Frifagbevegelse om en flyvertinne som hadde fått 2000kr i lønnsøkning i løpet av de siste 12 årene - dette er betydelig lavere enn prisstigningen i samme periode, og det er ikke mange yrker som har hatt en så til de grader kraftig tilbakegang).
Det de ansatte nok sliter med er manglende tillit til ledelsen i selskapet - det er ikke tillitsskapende å alltid bryte avtaler. Selv om det kan være gode grunner til at man må stramme inn.