Foreningene har vel 5 saker meldt inn i rettsvesenet nå mot
SAS om brudd på innleieavtaler, brudd på gjensansettelsesretten og virksomhetsoverdragelse. Dette har vært en
SAS strategi i mange år da disse sakene tar åresvis i rettsapparatet og boten som evnt følger er så lav at det regnes som mer gunstig å ta boten når den kommer.
SAS har de siste årene kun vært opptatt av fredsplikten og så snart avtaler er inngått og fredsplikten gjelder brytes avtalen eller overtreder i stor stil vel vitende om at de ansatte må vente 1-2 år på konfliktmulighet og treghet i retten.
Hvor mange timer en pilot flyr i året er helt uinteressant. Det som betyr noe for de ansatt er hvor mange timer en tilbringer på jobb borte fra hjemmet. En
SAS slinge som går
OSL-
TRD-
BOO-
TOS-
BOO-
TRD feks generere gjerne ikke mer en 3,5t blocktid, men med
SAS sin schedulering er en da gjerne på jobb 10timer med en mealstopp midt på dagen. Vi husker jo alle hvordan Lothe og NHO stod på fjernsynet og hevdet
SAS pilotene bare jobbet 3-4t om dagen for en millionlønn ved forrige konflikt i 2019..