Jeg var på klapp i cockpit i 3 timer for en uke siden. MAX9 Alaska. Det ble gjort IOE(Initial Operating Experience). Treningen var helt normal, tror det var slutten av treningen. Vi prata mye, både personlig og fly, men ingenting om
MAX problemer. Jeg var ute av cockpit i galley i noen minutter. Veldig stille og lite vibrasjon. Varmt i galley i motsetning med Airbus som blir veldig kald i forward galley.
Flyet er veldig effektivt mht fuel.
Har vært i cockpit og bak på MAX8 et par ganger, både United og Southwest. Har vært null prat om problemer. Tror ikke det er noe de som flyr de til daglig er bekymret for. Jeg har ikke lest artikkelen.
Personlig så liker jeg ikke, og er glad jeg ikke flyr, -800 og lengre rør. Ved max landing weight så er VREF opp mot 160k. Som er helt greit fra Seattle til Houston. Men realiteten er at i
ORD så får du stort sett 27R ved landing.
LGA og
DCA har kun korte baner, ingen av disse over 7000 fot. Var 32 grader i NY i går. Alle disse plasser bruker og lande med tailwind, selv når det er vått. Og de kan helt sikkert stoppe, på papiret. Men store restriksjoner i pitch pga lengde og ikke økt høyde, og i bank pga motorer og Scimitar. Så marginene blir veldig små med økt press på de som flyr.
Jeg har 737 type rating, fløy opp på -800. Var overrasket da over VREf.
Et kanon fly opp til en viss lengde, men -8/900 er i min mening strekt for langt.