View Single Post
Old 04-02-2022, 14:28   #9
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Default Re: Norwegian passasjertall 2022

Minst bærekraftige ... der et like some "lite gravid". Det finnes rett og slett ikke i realitæten. Vis meg en dama som er bare lite gravid!

Du er enten profitabelt som selskap eller du taper penger. Nå er det ikke klok å se på JAN isolert på dette, men heller tar litt lengre tidsrom, spesielt fordi man har en sterkt seasonality i Airline Business.

Jeg syns tallene er ok fra denne perspektiv. DY gjorde alt de kan for å minimere Omikron impact på dem. De kutted i antall avganger, som stabilisierte loadfactor på en akseptabelt (krise-)niveå. Dette er en valid trim-the-losses strategi. Og det ble ikke mere som DY kunne har gjørd bedre- det må man ærlig si. En klart bevis at DY nå styres med en Controllers brille og ikke lengre etter våte drømmer og luftslotter. Pure business.

Men dersom man ser fra lyrisk perspektiv, så er alle flyselskaper som pingvin i Antarktika i vinterstid. Alle pengivner frysner som helvete og kanskje den tanke at de andre også frysner er litt oppvarmende. Men til slutt kjemper hver for seg mot kulda og for å overleve. No mercy med nestemannen, dersom den faller død. Alt du kan håpe på er faktum at din vinterspekk rekker til den tida da solen kommer ut.

Eksakt dette er situasjonen med flyselskapene.
Alle taper penger, noen mer, andre mindre. Men hver aktør i Europa har tapt penger i Januar nå og alt man kan gjøre er å minimere denne tap. Dette betyr ikke automatisk at man har - på langt sikt - en bæredyktig drift. Etter min beskjeden definisjon er en bæredyktig drift en selskap som ikke bare gå med profitter med også har en avkastning til sine eier/aksjonærer som ligger over inflasjonen og marked benchmark. Fra min syn er det bare meget selskaper som oppfyller denne definisjonen.