Quote:
Originally Posted by Someone
Forskjellen på deres -800 og -900 er minimal. 1 eller 2 seterad såvidt jeg ser
Ellers så snakkes det jo om fremtidige kapasitetsbegrensninger på AMS. Og da må nesten KLM opp i størrelse på endel av flyene sine.
En A321neo har å standard «europeisk nettverkselskap» utgaven typisk rundt 220 seter. Så hoppet opp fra de større 737 modellene er jo ikke enormt
|
Jeg tror saken er langt mer komplisert.
AMS har i de siste årene blitt slot-constrained. Men regulering som er på plass idag åpner for flere slots dersom noise-level synker. Dette vil gi rom for vekst. Flyplassen har pre-Corona vært meget aktiv å minne de operatører at de bedre ikke kommer med gammeldagens fly. Det gikk så vidt at early-320s ble ikke lengre velkommen.
Den store spørsmal er hvilked average size KLM Mainline vil basere seg på. Rett nå er narrowbody average ca 175seter. Går man opp i til 200 seter, vil man ha en split fleet (noe som man pre-Corona var i ferd å gå vekk fra) eller hva er optimal gauge med tanken på at du må fylle disse fly dag inn dag ut også i vinterstid. Pre Corona ble planen å erstatte 737-700 med 180seaters. Det ble alltid sagt at antall narrowbody i mainline vil ikke avta.
Jeg ikke foreser at KLM bygger sitt hel fremtidlig flåte bare på 321. Det er rett og slett overkill. Sweet spot er trolig 200 seter for shorthaul intra-europe. Ser man da på tallene, så vil MAX9 være Controllers-valg, basert nøktert på tallene. Ser man for seg 220 seter eller 240, så tipper regnstykke til favør av 321.
Kunne man forestille seg da en dedisert 321
XLR flåte for East-Coast US? Absolut ja, og husk at KLM har også idag en "orphane" flåte med sine 330. Og det kan fort være 25 fly.
KL spiller denne game meget bra, selv om de skulle har gjord det ett år tidligere. Da ville tidspunkt har vært enda bedre for "killer-prices".