Quote:
Originally Posted by LN-HFH
Kom over følgende svært interessante Brennpunkt-dokumentar fra 2001:
https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/2...2201/avspiller
(ja, den er 20 år gammel, men slik situasjonen er i SAS i dag tror jeg det nok kan trekkes mange paralleller i forhold til kulturen i selskapet den dag i dag)
Fra Janne Carlzon sin inntreden og frem til dokumentaren ble laget skal satsingen på punktlighet og presset på lønnsomhet ha gått alvorlig ut over sikkerheten, og pekes også derfor på som en sterk medvirkende faktor til at DC-10 maskina dro av rullebanen på JFK.
I tillegg kommer det frem at SAS sin mangelfulle oversettelse av manualer skal ha hatt en medvirkende årsak til at pilotene ikke kjente flytypen involvert i Gottröra-ulykken godt nok. Etter ulykken skal også Carlzon ha presset kapteinen til å fremstå som en helt for å få god presseomtale.
I dokumentaren kommer det også frem at SAS jukset med sikkerhetsstatistikken og hadde svært merkelige forhold til svenske og danske luftfartsmyndigheter, og gjorde litt som de ville.
Mitt spørsmål blir derfor om mye av denne cowboy-kulturen som eksisterte på slutten på 90-tallet og starten av 2000 fortsatt eksisterer den dag i dag? Er dette noe SAS-ansatte i dag kjenner seg igjen i?
Ut fra hva jeg observerer her og i media får jeg i hvert fall et inntrykk av at det fortsatt kan være slike cowboy-tilstander i selskapet, men kanskje på andre ting enn den gang. En ting blir jeg i hvert fall mer og mer sikker på: selskapet blir råtnere og råtnere for hver ting som kommer frem og for hver dag som går.
|
Her var det noe som skurrer litt, naar det gjelder Gottroera ulykken saa skjedde vel den pga klar is fra vingene som loesnet og endte i begge motorene - som igjen mistet kraften. Naar dette var et faktum saa er det liten tvil om at de 3 ! I Cockpit baade visste hva de gjorde, kjente flytypen og leverte et solid stykke pilot arbeid som reddet alle ombord (kun en
SAS ansatt ble alvorlig skadet). Som en foelge av ulykken ble det utarbeidet nye deicing / avgangs prosedyrer for ALLE MD-80 operatoerer - ved at man manuelt inspiserte vingens overflate - paa den tiden floey jeg masse MD-80 med
SAS, Alaska, American og Swissair - alle innfoerte disse rutinene.
SAS hadde ogsaa oppdaget problemer med «Jackscrew» paa MD-80 og innfoert strenge rutiner (inspeksjon hver 600 time) mye strengere enn fabrikkens anbefalte hver 2500 time -
SAS hadde ogsaa delt sine erfaringer med andre operatoerer og fabrikken (som pussig nok var Boeing paa den tiden etter at de hadde kjoept opp
MDD). Dessverre var det Alaska som hadde Cowboy kultur paa denne tiden (blant annet Deice med 4 kasser Vodka i Sibir naar det ikke fantes Deicing vaeske paa flyplassen) Alaska endret (standardiserte) «grease» som ble brukt paa «Jackscrew» og resultatet var AS 261 - hvor mange av vaare bekjente og tidligere kollegaer av min kone dessverre omkom.
Nei det var ingen Cowboy Kultur i
SAS paa den tiden, det er mye aa rette fingeren mot i dag, men ikke sikkerheten dengang eller naa.