Som nevnt i første post ble turen vår til Ukraina booket siden min kone skulle ta en
CPE-eksamen (språktest fra Cambridge) som påbygning til lærerutdannelsen. Samtidig bestemte vi oss for å ta en avstikker til hennes hjemby Novovolynsk som ligger i Volyn "fylke" helt mot grensen til Polen. Jeg har enda ikke møtt hennes besteforeldre, så det var noe jeg så veldig frem til.
Turen ble booket i god tid, og den ordinære planen var SK fra Bergen via Oslo til Kiev for så å hoppe på en nattbuss fra Kiev på ettermiddagen. Covid sørget dog for at veldig mye av det interreginale transportnettet ble kansellert. Vi endte da opp med innenriksfly. Til tross for at Lviv er en by med 720.000 innbyggere går det bare en håndfull flyvninger per dag. Vi var også avhengige av å komme frem ikke så alt for sent da vi skulle med buss videre fra Lviv til Novovolynsk samme kveld. Vi endte da med en flyvning fra Windrose Airlines som trafikkerer ruten med
ATR 72-600.
Selvfølgelig ble busstilbudet også strupet, slik at vi måtte se på alternative løsninger. Taxi? Hmm ja kanskje, men hvorfor ikke prøve BlaBlaCar? Ingen av oss hadde prøvd bildeling før, men vi likte ideen. BlaBlaCar er en tjeneste hvor du legger ut din reisestrekning for så å bli kontaktet av andre som skal samme vei. Det endte da med å koste ca. 30 kroner per pers for 2 timer i bil. Mer om det senere.
Etter en ombooking fra SK sin side grunnet kansellert morgenflight endre vi opp med SK244 fra Bergen til Oslo, noe som ville gi oss 55 minutter overgangstid i Oslo. Grunnet tidlig avgang endte valget med hotell på Flesland, siden grytidlig taxi ville kostet ca. det samme fra Osterøy.
22 November
Turen begynte med buss på fergen MF Ole Bull fra Valestrandsfossen på Osterøy til Breistein. Dette er forøvring arbeidsplassen min. Bussen tok oss ganske så direkte til Bergen Busstasjon før vi begge ble enige om at å sitte over 50 minutter på Bybanen var helt uaktuelt. Derfor ble det gledelig betalt for Flybussen som tok oss ut til Flesland på komfortable 23 minutter.
Natten ble tilbragt på Comfort Hotel Bergen Airport. Jeg har bodd her tidligere å var enig nå som da at det var helt greit for en natt. Restaurant med app booking, som er helt ok, men at man må bestille drikke separat for så å gå helt til andre siden av resepsjonen for å hente drikkevarene selv er for meg helt teit.
Neste morgen ble det tidlig frokost som var helt ok og faktisk hadde litt større utvalg enn ventet før vi dro oss avgårde til Flesland. Vi fikk ikke sjekket inn på nett, men på automat var det ikke noe problem. Mest sannsynlig fordi min kone ikke har norsk pass. Vi var ute i ganske god tid, og Flesland var sakte men sikkert begynt å våkne til liv.
Det ble å kun å drikke litt kaffe for så å sløve ved gaten frem til avgang.
Bergen - Oslo - SK244
23 November
SAS Airbus - A320neo SE-ROL
Flytid: 00:52
Vi hadde som nevnt 55 minutter til rådighet til Oslo, noe som betyr at for en som meg som har notorisk god tid så ville jeg at ting skulle gå slag i slag uten så veldig mye forsinkelser.
Begge dagens flyvninger var satt opp med A320neo, noe jeg var storfornøyd med. Jeg har virkelig fått sansen for dette flyet, samt at å kunne sitte rett bak motor å snakke med sidemannen uten å måtte kline seg oppi øret til vedkommende er ganske ålreit etter min mening.
Litt sene ut fra gate, og beregnet flytid på 55 minutter, akkurat som oppsatt. Ikke stressende mye, men nok til at jeg kikket litt ekstra på klokka. Flyet virket for meg stort sett fullt.
Det er maaange år siden jeg har flydd fra Non-Schengen på
OSL, så jeg hadde virkelig ingen aning om hva som ventet oss av kø osv.
Flyturen foregikk uten store begivenheter fra kjedelig regn på vestlandet til -3 på østlandet. Kona sovna før avgang og våknet etter landing. Utrolig urettferdig for en som sliter ekstremt med å sove på noen som helst form for transport.

SE-ROL på gate på
BGO.
På vei ned på 19R på
OSL i flott morgenvær.
Landet litt etter rute, men fortsatt med god margin. Nå begynte jeg å kjenne reiselysten krible litt ekstra.