Quote:
Originally Posted by gustavf
I klassen "langdistanse, lavpris" har det jo tradisjonelt ikke vært så veldig vanskelig å ta gullmedalje. De aller fleste bryter jo undervegs, og når aldri mål. Med mindre prisen deles ut som første til skifteretten og ikke første til lønnsom drift.
|
Liker godt bruken av Norsk «langdistanse, lavpris» det hjelper paa aa finne ut en definisjon av hva / hvilke selskaper som har befunnet seg / befinner seg i klassen
Quote:
Originally Posted by fluxie
Man har vel enda til gode å se en LH LCC aktør som faktisk lykkes.....
|
Her blir jeg litt usikker - hvilke kriterier legger du til grunn for LH
LCC ? Mye er skrevet i denne traaden om hvilke selskaper som ikke hoerer hjemme i LH
LCC, lite er skrevet om hva som skal til
Legger en «langdistanse, lavpris» til grunn er det i disse dager 25 aar siden jeg kjoepte min foerste lavpris (USD 125.00 inkludert allt) Seattle - Amsterdam, kjoept paa Flyplassen under 2 timer foer avgang. Men selskapet var ikke dannet og drevet av en mann ved navn Kjos, ei heller startet selskapets navn med N
Martinair solgte enveis lavpris og var vel rimelig suksessfulle inntil de ble kjoept opp av KLM. Ja forretningsmodellen var noe anderledes enn dagens
LCC - men i disse Covid tider var Martinair nesten forut for sin tid, da Frakt (Prakt) var en stor del av inntektskildene.
WestJet er et selskap som burde hoere hjemme i «LH LCC» de startet med 737 Transatlantisk og fortsatte med 767-300ER og har naa en 787 Flaate. WestJet har hele tiden vaert en
LCC i Kanada - og paa de fleste kriterier veldig like Norwegian - baade paa Short Haul (innen Kanada og til / fra USA) og Long Haul. Men WestJet starter ikke med N ei heller er det drevet en fyr med navn Kjos.
Canada 3000 var en annen operator som ogsaa tilboed enveis Lavpris med suksess i mange aar. Og Air Transat likedan - selvom Air Transat har / har hatt en blandet operasjon av Charter og Ruteflyvninger er jo Ruteflyvnings delen stor nok til at EU satte bremsene paa for Fusjon mellom Air Canut og Air Transat.