View Single Post
Old 21-04-2021, 17:39   #175
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default Re: Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
I klassen "langdistanse, lavpris" har det jo tradisjonelt ikke vært så veldig vanskelig å ta gullmedalje. De aller fleste bryter jo undervegs, og når aldri mål. Med mindre prisen deles ut som første til skifteretten og ikke første til lønnsom drift.
Liker godt bruken av Norsk «langdistanse, lavpris» det hjelper paa aa finne ut en definisjon av hva / hvilke selskaper som har befunnet seg / befinner seg i klassen
Quote:
Originally Posted by fluxie View Post
Man har vel enda til gode å se en LH LCC aktør som faktisk lykkes.....
Her blir jeg litt usikker - hvilke kriterier legger du til grunn for LH LCC ? Mye er skrevet i denne traaden om hvilke selskaper som ikke hoerer hjemme i LH LCC, lite er skrevet om hva som skal til

Legger en «langdistanse, lavpris» til grunn er det i disse dager 25 aar siden jeg kjoepte min foerste lavpris (USD 125.00 inkludert allt) Seattle - Amsterdam, kjoept paa Flyplassen under 2 timer foer avgang. Men selskapet var ikke dannet og drevet av en mann ved navn Kjos, ei heller startet selskapets navn med N

Martinair solgte enveis lavpris og var vel rimelig suksessfulle inntil de ble kjoept opp av KLM. Ja forretningsmodellen var noe anderledes enn dagens LCC - men i disse Covid tider var Martinair nesten forut for sin tid, da Frakt (Prakt) var en stor del av inntektskildene.

WestJet er et selskap som burde hoere hjemme i «LH LCC» de startet med 737 Transatlantisk og fortsatte med 767-300ER og har naa en 787 Flaate. WestJet har hele tiden vaert en LCC i Kanada - og paa de fleste kriterier veldig like Norwegian - baade paa Short Haul (innen Kanada og til / fra USA) og Long Haul. Men WestJet starter ikke med N ei heller er det drevet en fyr med navn Kjos.

Canada 3000 var en annen operator som ogsaa tilboed enveis Lavpris med suksess i mange aar. Og Air Transat likedan - selvom Air Transat har / har hatt en blandet operasjon av Charter og Ruteflyvninger er jo Ruteflyvnings delen stor nok til at EU satte bremsene paa for Fusjon mellom Air Canut og Air Transat.