Quote:
Originally Posted by hlorange
Mange turer med DC-10. Super maskin, stødig som bare det. I følge gutta foran var den også lett å lande mykt, om man visste hva man gjorde. Og det gjorde de. 99% av gangen kjente vi ikke at hjulene traff bakken.
Panoramavinduet i flight deck var imponerende. Gode observatørseter og masse plass.
Vi hadde en periode innleide F/E (Flight Engineers) fra BA. Dette var røvere i LN- RTP kategorien :-) Masse munterhet. Spesielt én av de var en skrue. På lange turer over Atlanteren med BA kjedet de seg alltid. Han hadde med seg walkies om bord (jepp), og gjemte den ene under et panel på den ene doen utenfor flight deck. Fulgte med i kikkeøyet i døren til en pen dame gikk inn på det aktuelle toalettet, ventet et min, og ropte så i walkie’n “Hey, do you mind, I’m working down here!” og ventet på at damen kom stresset ut av toalettet. Gjorde det aldri i Premiair, og vet ikke helt sannhetsgehalten, men det var jævlig underholdende med slike historier på stopp når man var ute og spiste og drakk.
Dette var maskiner som bl.a. hadde vært hos AA. Midtre kabin hadde vært røykekabin, noe den også hadde vært i Scanair helt til rett før jeg begynte.
|
Meget artig innsikt, setter stor pris paa aa hoere fra innsiden - kabinen. Jeg tror Scanair sine DC-10-10 kom fra United, det var vel
SAS Cockpit i begynnelsen og av de jeg seilte sammen med i
SAS Seil Klubb (ja vi drev med litt sosialt foer det ble sosiale media ;-) ) var med aa hente disse og var paa kurs hos UA i Denver Stapleton - noe kursing da disse var anderledes enn
SAS sine DC-10-30.
Var ogsaa stor DC-10 fan, og det har blitt masse DC-10 flyvninger opp i gjennom aarene - uten tvil den flytypen jeg har blitt oppgradert mest paa
Foerste tur var
ATH-
VIE-
CPH med
SAS - den gikk 04:45 fra Athen - kom i fra Nairobi og Johannesburg. Den ruten ble senere lagt om til
JNB-
NBO-
ZRH-
CPH og jeg floey
ZRH-
CPH mange ganger, den gikk paa kvelden fra
ZRH og alltid masse plass for en ID reisende.
Har ogsaa en FlyPodish opplevelse med DC-10 - floey SK941
CPH -
ORD med Swissair DC-10-30
SAS Crew i Cockpit og Cabin KSSU samarbeidet betød identiske maskiner hos KLM, Swissair,
SAS og
UTA og det var endel utvekslinger.
Med Europeiske Selskaper har jeg floeyet DC-10 med
SAS, Swissair, Lufthansa og som LN-
MOW ogsaa med BA (
PHX-
LGW /
LHR husker ikke om vi ankom
LHR eller
LGW) men aldri KLM DC-10 av en eller annen grunn (kanskje er jeg litt LN-KOGish naar det gjelder KLM

)
Ellers her i USA har det blitt mye DC-10 med American, Continental, United, Northwest og Hawaiian - i Asia med Thai og Japan Airlines -
JAL var en Domestic versjon - satt paa bakerste rad og kunne se helt frem til foerste rad - ikke mye galley og toaletter paa de DC-10-40 ?
Det har ogsaa blitt ganske mye foran i nesa paa DC-10,
SAS F-Class
CPH-
ANC-
NRT,
CPH-
LAX og
ORD-
CPH. Northwest First
SEA-
MSP-
OSL t/r (den lille italienerinnens triks og fanteri fikset F hele veien paa Standby Turist Klasse billetter (don’t ask don’t tell). Hawaiian First Class
PDX-
HNL som er en av mine aller beste flyturer. Sist men ikke minst x Antall First Class
DEN-
LGW med Continental (pris 1/2 kg Geitost)