View Single Post
Old 16-03-2021, 11:33   #53
LN-HFH
ScanFlyer Gold

LN-HFH's Avatar

Default Re: Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Siden noen lanserer "konspirasjonsteorier" mot Kjos, så kan vi jo ta en til

Dette er *egentlig* bare en del av DY's plan for å redde longhaul biten. Man starter opp ett nytt LH selskap, NAA, for så å slå NAA sammen med DY på et senere tidspunkt.
Da har man oppnådd følgende;

- Sikret DY finansiering fra den norske stat. (De ville ikke så lenge longhaul var med)
- Blitt kvitt masse dårlige leasingavtaler, flybestillinger og gjeld i DY.
- Sikret seg de samme 787 flyene man hadde (ønsket configurasjon) til en bedre pris.
- OSM overlever, og man får tilbake mange av de samme ansatte man hadde
- Sikret seg en LH pause inntil LH markedet tar seg opp igjen etter COVID.

Og VIPPS... så er Kjos og Kise storaksjonærer i DY igjen, og DY er nesten der de var men i en mye slankere og bedre versjon

Det ''verste'' er at det der ikke hører såååå søkt ut i det hele tatt.

9-12 787 var rundt det jeg så for meg ville bli beholdt hvis langdistanse skulle beholdes for å opprettholde/skape en hub på OSL for å knytte Norge sammen med verden, og eventuelt ha en liten hub på LGW. Om dette er nok for å skape volum og ta andeler på LGW og CDG -USA er jeg derimot litt i tvil om(men det er sikkert en grei start). Norwegian hadde ganske grei frekvens på de største rutene, og fløy blant annet LGW-JFK 3 daglige og CDG-JFK rundt to daglige på det meste. Så med disse maskinene blir nok fokuset på de store rutene som kan melkes, JFK, LAX og MIA/FLL (noe de også vel sier selv).

Med billig leasing gjør jo også dette økonomien i det hele helt andreledes. Å lease en 3 år gammel 787 som har stått på bakken halve livet er jo fort like billig som en 12 år gammel slitt 330 var for litt over et år tilbake.

Man må jo også stille seg spørsmålet rundt dette med feed, og på langdistanse har nok feed vært viktigere for Norwegian enn mange tror. Det ble jo sagt at på det meste så fylte Easyjet opp en dreamliner daglig med feed fra deres europanettverk, og det er også mange som har benyttet DY sitt tidligere store nettverk i Europa for å komme seg til LGW, OSL, CPH og ARN og deretter videre ut i verden.

Det optimale for Norse hadde vel kanskje vært å kjøpe ut et av datterselskapene til DY med tilhørende AOC og rettigheter for å fly til USA, hvor lett dette lar seg gjøre er derimot vanskelig å si.

Jeg ønsker de lykke til, og tror nok det er bedre plass til de her mellom Europa og USA enn det er for Flyr på norsk innenriks.