Quote:
. Forrige gang kastet de bæsj på alle veggene som fantes og må ha fått ufattelig mye (og kostbar) erfaring.
|
De kunne godt ha lært av andres erfaring også, isteden for å oppfinne hjulet på nytt igjen.
Flere sånne lavpris/langruter som har brent seg før og gått på dunken: Peoples Express var vel et de første, de ble vel kjøpt opp, eller overtatt av Continental så de ansatte gjorde det bra: Flere av kompisene mine som trådte sine barnesko på PE og sitter nå som fete kapteiner i United Airlines. PE ekspanderte for fort og gikk vel aldri med fortjeneste.
Freddy Laker var også tidlig ute med lavpris/langruter og ble en slags helt i England og helt på halen til et av Kjos flyene.
Det gikk vel på dunken, men tror nok at både BA og PanAm fikk skylden for de solgte billetter for samme prisen, husker selv at jeg kjøpte billett for ca 110 pund (eller var det dollar) fra London til New York i 1979 eller 1980. (Dro over hvert år og en gang skulle jeg prøve billigst mulig, tog fra Trondheim, ferje til England, buss til flyplassen og skulle kjøpe billett med Laker, men oppdaget at PanAm var samme prisen så jeg kjøpte like godt turen på PanAm, 747-100.)
Det er vel forbudt å prøve å utkonkurrere noen som vil ta fra deg markeds andel for de har dypere lommer, men det går jo begge veier: Oppstart skal slå seg opp ved å selge billigere turer, men det går jo på det etablerte selskapets kostnad, skjønt monopol kan jo bli dyrt for kundene, tror dog det var mange nok som fløy London - New York så det var ikke noe monopol situasjon.
Et annet bolag som fløy langruter på et slags low-cost program var Tower Air.
Dem gikk også på trynet etter 25-28 år, men det var flere årsaker, gamle fly som krevde mye vedlikehold og var ofte stående på bakken isteden for å skape inntekt.
Dem fløy også korte ruter, med jumbo: New York - Miami, New York - Puerto Rico samt mellom ruter USA kyst til kyst.
Stadig fulle fly, men mye rot hvis et fly ble stående på bakken: Selskapet ville ikke kjøpe hotell rom til 450 pax og ikke hadde dem avtaler med andre selskap for å hjelpe til i en krise situasjon. (Høres kjent ut? Samme som Norwegian og Spirit, illsinte pax som blir forsinket i dagesvis og dårlig presse, men paxen kommer stadig tilbake for det er billig.)
Jeg jobbet der i 7 år, men foretrakk å fly frakt isteden for illsinte pax, vi hadde 3 frakt jumboer, fløy kontrakter for CargoLux og andre slike. Ofte på Afrika og Syd Amerika, fine turer og god inntekt på frakt.
Uansett, dette ble et litt lengre innlegg enn planlagt, det ruller på seg som vanlig.

Kjøper gjerne billett på 787 fra
FLL til
OSL hvis dem kommer seg i gang, men det går ikke i lengden å selge billetter med tap, håper Kjos har lært den leksa.
Mange pax på den ruta som har bolig i begge ender og Premium klasse var stort sett bestandig full, men så var også kveg klassen. Folk betalte sikkert noen kroner ekstra bare for å slippe mellomlandingene med KLM, BA, LH, etc.
Vet at det er verdt et par hundre daler for meg å fly non-stop, men er man studenter eller fattige ungdommer kan det jo være verdt det å fly omveier for å spare hver krone.
Som da jeg dro til New York via
LHR med ferje, buss og tog i 1979/80, jo billigere jo bedre.