Quote:
Originally Posted by Someone
Jeg føler det er å dra en positiv spin litt langt å kalle dette en Dash 8 erstatter. På de kortere Dash 8 rutene så kan det nok ha noe for seg, men med en 9-seter så snakker vi jo i praksis 1/4 av dagens kapasitet. Selv om Dash 8 i mange tilfeller er alt for stort med sine 37 seter, så vil det jo kreve en vesentlig økning i frekvenser. Hvilket jo også resten av nettverket må tilpasses, gitt viktigheten av feed i Widerøes nettverk
Jeg antar at en 9 seter også i Norge kan opereres av 1 pilot, som i USA, og man slipper jo ha kabinbesetning her, men allikevel er det jo veldig få seter fordelene kostnadene på. Men antar endel av business caset her er uansett er basert på generøse offentlige støtteordninger?
Så kommer jo spørsmålet om hvordan maskiner egner seg for operasjoner i Norge?
Mye av Widerøes nettverk er jo trolig ideelt for elfly i fremtiden, dog er jeg usikker på om akkurat denne er det riktige verktøyet, utover småskala test/demonstrasjon
Det løftet kan vel ikke kalles mer enn en intensjon, og også spesifisert ned til kortbanenettet

|
Fint lite fly det der, på sommeren i Norge.
Vinterstid så taper batterier mye effekt, samt at det trenges mye strøm til anti ising.
Er jo bra at Widerøe tenker ute av boksen, men det der flyet egner seg kanskje mindre enn en Cessna Caravan på vinteren i Nord Norge.
(Nå selges det nye Twin Ottere, -400 serie, kanskje hadde det vært noe å tenkt på når man først skal “downsize”, fremfor et like elektrisk leke fly, som sikkert er flott en sommerkveld når alt er VMC og VFR og vindstille.

)