Quote:
Originally Posted by Isbamse
Problemet her er vel først og fremst at det ikke finnes (?) noe annet fly som både er stort nok og kan lande på de fleste norske kortbaner. Kanskje dette presser frem en konsolidering av flyplasstrukturen, der noen kortbaneflyplasser legges ned, mens de som blir igjen får forlenget banen. De norske kortbaneflyplassene er jo fra en tid der veinettet var mer fragmentert.
F.eks. at Stokmarknes, Svolvær og Leknes legges ned og erstattes av en felles stamflyplass, og evt tunnel under Hadselfjorden, eller at Mosjøen og Mo i Rana får felles flyplass.
Så er det en del forblåste steder, særlig i Finnmark, der veiene ofte er stengt og vinteren og det uansett er ønskelig å komme til med ambulansefly. Kanskje det blir nødvendig å dele det gjenværende kortbanenettet i to; der det er teknisk mulig og ikke for dyrt forlenges banen, mens der det ikke er mulig aksepteres det også mindre fly i anbudet.
|
Du er inn på noe her ja, flere flyplasser som f.eks Sandnessjøen kan rullebanen bygges ut og tilpasses slik at f.eks
ATR kan benyttes (
ATR-ops får bli en annen diskusjon).
Desverre er vi nok LANGT unna at de blir bygget noen som helst veistandard som kan erstatte stamrutenettet på Vestlandet, Trøndelag, Nordland, Troms og Finnmark, distansene og veistandard (+vær) speielt i Finnmark er så uedelig større og utfordrende enn f.eks det sentrale Østlandet, derfor er flyplassene uunværlig viktig for regionenene.
Det er nå gitt signaler om at Polarsirkelen lufthavn i Mo i Rana nå kan gå videre og mulig penger i statsbudsjettet kan komme, denne vil erstatte
MQN og
MJF.
Ellers ligger nok desverre også penger til ev. utbygging av ny stor lufthavn i Lofoten langt-langt fram i tid, her blir det spennende om regjeringen kommer til å tilføre Evenes mere penger for å styrke flyplassen enda mere enn kun militæret, noe som deres prosjektet med konsolidering av baser til
EVE ville ha tjent på.