Re: Nasjonal og Internasjonal luftfart Post-Covid19
Jeg kjenner endel piloter som er i ubetalt permisjon og ser for seg en oppsigelse snart da situasjonen ikke bedrer seg. De ser etter annet arbeid utenfor bransjen. Hvor stor nedstegningen naa blir gjenstaar aa se. Jeg tror ikke alt stenger da det har for meget negativ innvirkning paa oekonomien i mange land, men langt strengere testing av reisende og andre tror jeg skjer snart da "importsmitte" oeker kraftig. Markedet er uansett mindre og det kommer garantert mange oppsigelser fremover og flyselskap slankes eller forsvinner. Fusjoner eller samarbeid kommer det ogsaa til aa bli ettersom myndigheter praktiserer statsstoette og konkurranseregler annerledes enn foer da bransjen er snudd paa hodet. Uansett, tror jeg forretningsmarkedet vil ta seg opp da jeg selv erfarer at selv om mye kan gjoeres paa nett har det en verdi aa moetes fysisk. Nyttige samtaler etter konferanser m.m. forsvinner med Zoom. Uansett vil vi nok se langt faerre fly i luften i lang tid fremover. Bruktmarkedet for fly vil nok vaere kjoepers marked ogsaa for aa si det forsiktig.
Jeg vet ikke om det blir veldig mange satsinger a la Wizz i Norge, da man boer ha riktig dype lommer for aa kunne gjoere dette naa og mange selskaper vil nok avvente.