Tok utsjekk på
ABK i dag, som nr 9 i denne eksklusive klubb.
Beste (sjø)fly jeg hittil har vært borti!!!
LN-
ATC:
Egentlig ikke en ren ”Cub-replica”. Konstruktøren tok for seg alle endringer på Husky og Cub m.fl gjennom tidene, og bakte det inn i Daytona’n.
Etter nå å ha blitt nærmere kjent med den, har jeg registrert følgende forskjeller i relasjon til SuperCub:
Aerocet-flottørene slipper så raskt at den er i lufta på halvparten av distansen.
(Ved ca 20-30 cm bølger enda raskere opp, altså mindre slitasje på flottørfester.)
Flottører flate på toppen = lettere å gå på ved DI/boarding.
Lang, flat ”spaserbro” på flottørstag = easy access kabin/fuelling.
Alt man trenger sitter på panelet (slipper å vri seg rundt etter diverse).
Kroppen er bredere og har mer kabinhøyde.
Vannror mer komfortabelt plassert og lettere å dra opp.
Dør på begge sider, som er veeeldig kjekt ved docking.
Bagasjeromsdør pluss større/flere rom bakut.
Luke under baksete til rom for det man trenger oftest.
20 mph høyere cruise (pga 180 hp) – man kommer frem før solnedgang.
OG – Den bare FLYR BEDRE enn en Cub (har ikke prøvd Husky ennå).
STOR TAKK til herrene Kobro/Ditleff!!!
Førstnevnte er den eneste i landet som har bygget 4 fly ”fra scratch”.
Sistnevnte utførte en formidabel jobb i byggeperioden, og bidro med gode tekniske forbedringer.
Cessna seaplanes – gå bare og legg dere…