Re: God mandag fra det ville vest
God 2. Pinsedag! Det er nettopp på slike solrike dager som dette, jeg (nesten!) angrer på at jeg bor i en toppleilighet med takvinduer i alle rom og ikke en mørk og sval sokkelleilighet. Det er som å bo i et drivhus på varme dager som dette. Et aircondition er bestilt, men kommer først i midten av juni samt solfilm til vinduene i stuen som blokkerer UV-stråling og reduserer varme. I mellomtiden får jeg bare holde ut best mulig.
Trist å lese om situasjonen der over i USA. Det bekymrer. Protestene handler om mer enn drapet på George Floyd. Det drapet var kun en "trigger" - en utløsende faktor for en stor demning av frustrasjon over flere år med manglende praksis av likhet for loven. Afro-amerikanere dømmes strengt av rettsvesenet i USA. Selv mindre forseelser, kan innebære fengselsstraff og tap av elementære borgerrettigheter som retten til å stemme ved nasjonale valg. Slik ender mange afro-amerikanere opp med å være "B-borgere"/en marginalisert gruppe for resten av livet. Jeg tror mye av frustrasjonen ligger i at det ikke finnes noen skikkelig debatt rundt dette. Jeg forstår sinnet, men å knuse alt rundt seg løser ingenting.
USA er et fantastisk land med mange herlige mennesker. Jeg håper noen kloke hoder stikker seg frem og kommer med gode visjoner og ideer på hvordan dette kan bedres. Hele 8 av verdens 10 beste universitet befinner seg i USA...så NOEN må da klare å tenke ut noe?!! Donald Trump gjør nok best i å holde seg nede i bunkeren sin. Slike opptøyer er ingen missekonkurranse!
Ha en fin dag!
Last edited by FBI2012; 01-06-2020 at 13:16.
|