Quote:
Originally Posted by jb1
Det blir sikkert utvidet samarbeid med SNCF (Det franske jernbaneselskapet). Paa kortere innenriksruter som Lyon - Paris er det nok ikke mange som ikke skal videre med fly. Litt lengre ruter som fra Paris til Marseille og Nice tar toget over 3 timer, og kan vaere langt dyrere enn aa fly. Jeg er usikker paa hvor lang tid toget tar til Bordeaux og andre stoerre franske byer, men trolig over 3 timer.
Frankrike har egentlig et imponerende stort rutenett innenriks, til aa vaere et ganske kompakt land med et godt tognett. Tognettet er dog ganske sentrert til og fra Paris og skal man f.eks, fra Lyon til Bordeaux er det langt lettere aa fly.
|
Som du er inne på så er jo nettet av hurtigtog dårlig hvis man ikke skal til/fra Paris, samtidig som det har visst seg, i hvertfall for Air France, at det har vært vanskelig å tjene penger på disse rutene
Men det er også viktig for Air France å kunne tilby innenriksfeed til deres nettverk ut av Paris. Da er det ofte lite hensiktsmessig å gå over på tog, men mindre det er snakk om en kort tur og toget faktisk går fra flyplassen.
Faller denne feeden bort så er det ikke slik at trafikken forsvinner, men den vil heller gå via andre hubber som
AMS,
FRA, etc, hvilket det heller ikke er sikkert franskmennene ønsker