Quote:
Originally Posted by Bergern
Jo, det er merkelig. Det er merkelig at det får lov til å skje. Behovet er der, men kapasiteten er litt for stor. Kanskje man skulle ha en fee for hvert tomme sete? Last er vel en bonus. Ikke ubetydelig, men et fullt fly med betalende reisende, vil vel lønne seg mer? Hvis ikke kunne man jo starte ren cargo...
|
Er behovet virkelig der post corona? De fleste flyselskap ser for seg at det blir et rimelig kraftig fall i etterspørsel, og det tar lang tid å komme tilbake der man var. Vi snakker om flere år der flyet uansett vil stå på bakken, og da kan man like gjerne fase det ut. To avganger med 332/77W vil kunne tilby høyere yield og mye større cargokapasitet enn en avgang med 380, og vil spesielt i oppstarten kunne gi mye større fleksibilitet. Riktig materiell i forhold til etterspørsel vil være nøkkelen til å tjene penger de neste årene, ikke fly rutene med 380 bare for gøy.
Et fullt fly med betalende reisende (spesielt fly på størrelse med 380) er et godt stykke fram i tid.
Last er ingen bonus, men en vesentlig inntektskilde (i følge de som jobber i cargomarkedet er ratene skyhøye, og så lenge LH-trafikken er kraftig ned, vil de holde seg høye). Hvorfor fly 380 (som tar lite cargo) pluss en dedikert frakter, når man kan fly to avganger med 332/77W som gir bedre fleksibilitet, lavere kostnader og høyere inntekter?