Quote:
Originally Posted by Bergern
Kan man ikke se for seg at staten også feks kjøper seter hos SK og DY, for å holde hjulene igang på de viktigste innlandsrutene som ikke er økonomisk drivverdig i dagens situasjon?
|
Det kunne være en mulighet. Man kan være kreative på dette. Fordelen er at det er mål-retted. Dersom e.g.
SAS får 3 Mrd i garanti, men de nesten ikke flyr, så betaler de bare sine fiks-kostnader (dvs først og fremst leasing-kostnader).
Så hvem støtter staten da egentlig og hva er vitsen med slik en støtte dersom man har så små tilbud? Flestenparten går direkte videre til bankene og leasing-selskapene. Minner litt om Grekenland hjelp. Også da ble faktisk bankene utenfor Grekenland reddet. Vi alle vet hvordan det gikk for Grekenland selv og folk der nede ...
Jeg har foreslatt i en annen tråd at man kanskje bør tenke om å omgjøre alle innenriksruter til
PSO ruter en visst tid til vi er tilbake til normalen. Kjøpe seter direkter funker bare dersom det finnes noen tilbud som settes inn fra flyselskapene...
Vi har en stor etterspørelse krise og dersom vi snakker om sikre kristisk infrastruktur så bør resultat være at det faktisk finnes seg en visst antall fly som går ...