Quote:
Originally Posted by Star Flyer
Dette er ikke noe særegent med SK.
- Lufthansa har f.eks. avganger med A380 fra MUC, hvor hele besetningen er fra FRA-basen og sover på hotell i MUC før avgang.
- Widerøe har BGO-crew liggende i TOS (som også er crewbase) for å fly E190-E2-ruter. Regner med at det er rimeligere med BGO-crew på hotell enn å utdanne TOS-basen på Embraer?
Man kan jo også lure på om det hadde vært rimeligere for SAS å hatt CPH-crew på hotell i OSL/ STO for å fly 903/907/945 enn å opprettholde sertifikat/utdanne LH-crew i OSL og STO? OSL/ STO er jo ellers kun B737/A320-base.
|
Forskjellene på disse eksemplene og SK er vel at det er flyplasser hvor det ikke er baser som har disse maskinene (i alle fall
TOS og WF). For
SVG og
TRD er det B737 base som
OSL.
I forhold til LH-crew i SK så produserer disse både på B737 og A330/340. De trenger vel 1 LH flight i halvåret for å opprettholde sertifikatet (om jeg husker rett). Men kanskje hadde det vært lurt å kun bruke personell på en base. I så måte er kanskje NO eller SE crew mer fleksibelt, siden man kan bruke disse 2 dager på kort i forkant av en LH tur. De kan jo produsere seg ned til
CPH så hvor de er lokalisert betyr lite 😉