Quote:
Originally Posted by Someone
Norske kabinansatte (eller andre lands for den saks skyld) har mange grunner til å være misfornøyde, men at man ikke får stopp her eller der, og må klare seg med Kristiansund i stedet for, er i grunn irrevant.
Så er det absolutt en diskusjon om SAS sitt ruteprogram er riktig eller feil lagt opp, og det selvsagt styrer hvor fly og crew overnatter. Og om man benytter resursene riktig. Men det kan ikke styres av personlige lokasjons preferanser
Det betyr ikke at mye kan gjøres smartere, men den "norske" operasjonen har faktisk noe for seg, ved at man starter dagen ute i distriktene, og får meg seg mye high yield trafikk inn til Oslo om morgenen, samtidig som da OSL-Europa trafikken feedes. Norge har jo gjerne hatt mer trafikk ut enn inn, og da gir det mening
|
Det er selvsagt riktig! Dette med stopp er en underordnet sak (og med dagens arbeidspress er der uansett lite man får ut av slike stopp), men det er ikke det faktum at svært få kabinansatte klarer å stå i 100% stilling, at lønnen er svært lav (også for ansatte med lang fartstid), og at det er nokså store forskjeller mellom ansatte i de tre landene. Det er fx liten grunn til at dansk crew skal få innvilget en avtale som sier kun 1 dags short haul produksjon før long haul, mens svensker og nordmenn kan klare 2 dager i forkant. Når
MIA ble flyet med
RKP ville ikke dansk crew fly dit, inntil man fikk 2 døgns stopp. Da endrer ting seg
Videre, at
SAS innlosjerer masse folk på hotell det de har baser (og flyr de som har base det passivt til
OSL) er også et mysterium.