View Single Post
Old 28-02-2020, 18:08   #76
hlorange
Flyjunkie

Default Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
I luftfarten et det ikke så enkelt som å «bare bytte jobb.» Det finnes noe sånt som 1400 kommersielle piloter i Norge, og de fleste her har god oversikt over hvor få flyselskap det finnes her til lands. Kombinér dette med et ansiennitetsprinsipp som står meget sterkt, så ser man at det ikke er så greit å bytte beite.
Nå diskuterte ikke jeg piloter generelt. Utdanner du deg som pilot, er det færre arbeidsgivere å velge i, det er en del av pakken. Samme for en masse andre yrker, det er alltid begrensninger i utvalget for spesialiserte yrker. Sjømenn, kapteiner, skipsmekanikere? Lett å skifte beite og rederi uten å måtte reise mer? En del bilmekanikere på 50+ som for 20 år siden var på høyden, men nå sliter med å henge med i utviklingen på elektronikk i biler? Som lærer kan du lett skifte skole, men betingelsene får du ikke gjort stort med, og den friheten og den lange skoleferien man hadde for 20 år siden kan man se langt etter i dag. Finn én sykepleier som ikke er overarbeidet. En haug kommunale jobber der man hadde behagelige dager er nå satt ut på anbud. Osv.

Påfallende hvor ille det er for alle i luftfart, og hvor enkelt det er for alle andre.

Quote:
Ser du har jobbet i IT og hospitality. Begge er sektorer der det i forhold til luftfarten finnes utallige arbeidsgivere spredt over hele landet.
So? Det er ulemper i de jobbene som ikke gjelder for luftfarten.

Quote:
Et skifte i arbeidsgiver for en pilot eller kabinansatt kan bety flytting til et annet land i en annen verdensdel. Ikke like greit å pakke teltet og stikke fra alt man har av nettverk hjemme.
Bakgrunnen for mine poster er den - følge SASCC - utbredte og enorme misnøye som er hos kabinpersonalet, og hvordan dette kom til uttrykk fra SASCC her på forumet. Jeg mener at folk som er så negative overfor sin arbeidsgiver må komme seg vekk, ikke bare av hensyn til seg selv, men også kolleger og kunder.

Vanskelighet med jobbskifte for kabinpersonale spørs på hva man søker seg etter og hvor langt opp i været man har nesen. Har jobbet med en rekke tidligere flyvende som har gjort gode karrierer innenfor HR og rekruttering, yrker der man har stor nytte av å være en god menneskekjenner. Egenskaper og erfaring som tidligere flyvende verdsettes. De har begynt rett i jobb. En del har tatt deltidsutdannelse ved siden av, og dermed sikret seg flere ben å stå på, gjort seg mer attraktiv på arbeidsmarkedet og fått bedre kort i lønnsforhandlinger. Men mange lengter tilbake til miljøet om bord og det at man er helt ferdig når man går fra jobb, dette er goder man ikke ofte finner i andre jobber. Ta deg en IT-jobb og gled deg til telefonen ringer døgnet rundt. "Du kan jo bare gå bort på PC-en og logge deg på". Jo takk.

Quote:
En annen ting man ikke må glemme er at de aller fleste ønsker at selskapet sitt skal overleve.
Grunnen til at jeg engasjerte meg i denne tråden, var nettopp SASCC sine uttalelser som vitnet om det helt motsatte.
hlorange is offline   Reply With Quote