Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?
At man leser avtalen man har skrevet under på er nok riktig, men samtidig har du sikkert fått med deg at ganske mye har endret seg i bransjen de siste 10-15 årene. Den avtalen man skrev under på når man startet var en ganske annen enn hva som er tilfellet i dag, for de som har jobbet en stund. I 10-årsperioden fra 2007-2017 hadde de kabinansatte en lønnsutvikling på ca 10% mot knappe 50% for industriarbeidere. Ting har skjedd...
Nyansatte i kabinen tjener vel rundt 300.000 per år brutto, om jeg husker rett. Det er ikke mange andre grupper som tjener så dårlig. Det er ingen tillegg for ubekvem arbeidstid.
Ikke helt krise? sikkert ikke, men ikke i nærheten av hverken industri eller skipsfart.
At DY har enklere avtale er sikkert riktig. De har stort sett bedre betingelser enn i SK. Det er et mindretall i SK som har fast gruppe som du viser til i DY. For SK er fx 100% stilling i fast gruppe 5-3 (5 dager på jobb, 3 dager fri) mot 5-4 hos DY.
Last edited by TOS; 28-02-2020 at 13:57.
|