View Single Post
Old 28-02-2020, 00:24   #12
hlorange
Flyjunkie

Default Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
I flyverden hvor en ofte ser mer bakover enn fremover er det så og si umulig for "vanlige arbeidere" å begynne i et annet, tilsvarende selskap. Grunnen til det er senioritetsprinsippet, denne underlige tankegangen med utspring i steinalderen. Hvis "vanlige arbeidere" i SAS vil begynne i et annet tilsvarende selskap må de som regel begynne helt på nytt, som om de aldri har jobbet i et fly før.

Dermed er de ansatte fanger i eget selskap og selskapet kan gjøre hva de vil for ingen kan bytte til en annen tilsvarende jobb. De ansatte kan streike så mye de vil for de har ingenting å tape. Går selskapet konkurs må de begynne på nytt et annet sted, noe som de uansett må gjøre om de bytter jobb etter eget ønske så da kan en vel kanskje likså godt kjempe med nebb og klør så lenge det går.

Dette senioritetsprinsippet er visstnok den eneste "rettferdige" måten å gjøre ting på i flyselskap. Alle tidligere kollegaer som mistet jobben som en følge av TCX konkursen vet alt om den "rettferdigheten". Riktignok lagde TUI noen spesialavtaler for et svært begrenest antall men det ble, såvidt jeg vet, gjort på siden av senioritetslistene og de det gjelder er ikke "ordentlige" TUI ansatte. Hvis de vil gjøre noe annet innen TUI må de ut av spesialavtaen og begynne på nytt, noe som er identisk med det som skjedde med BMI ansatte når BA tok over BMI, f.eks.

Dette er ikke annet enn trist men SAS følger jo bare i fotsporene til Lufthansa som jo er en ekspert på kompliserte selskapsformer og underlige operasjonskonstellasjoner. Siden ingen ansatte kan vise deres misnøye med å prøve på og flytte til tilsvarende jobber i andre selskap, ja da er det kanskje den eneste veien ting kan gå i denne delen av flyverden.
Å skylde på senioritetsprinsipp og hevde at man blir “bondefanget” av arbeidsgiver er for tynt. I denne bransjen står senioritetsprinsippet så sterkt at man kan ikke unngå å få det med seg når man begynner, selv om man går inn med lukkede øyne. Da holder det ikke å våkne opp fra dvalen 20 år senere og la seg overraske over at “shit, jeg mister ansenniteten min dersom jeg bytter flyselskap”? Det lå jo i kortene fra dag én?

Det er da ingen bransjer eller yrker der alt bare er velstand? Og såvidt meg bekjent var det vel fagforeningene som presset frem ansennitetsprinsippet, og nå passer det plutselig ikke lenger?

Alle bransjer og yrker påvirkes av utviklingen i verden. Slik det er nå må alle omstille seg og levere mer pr. krone. At det er dritkjipt, ja, den ser jeg, og det er en annen diskusjon. Men det er ikke lov å være så naiv at man tror at resten av verden har det så mye bedre, og at alt er så mye enklere for alle andre.
hlorange is offline   Reply With Quote