Quote:
Originally Posted by BU662
Saken med C-Serien er denne: Flyet (uten crew) har samme CASK som en B738. Men, setter du for dyrt crew på den, så er dette gone. SAS sjefen må sikkertstille å ha den beste set-up han kan fa slik at den finale CASK inkl. crew er lavest som mulig, under ramme-betingelse at man holder seg til lov.
Om dette kan skje innenfor dagen SAS rammeverk eller om man velger å ha disse fly i en nytt enhet a la SAIL, far tida vise.
|
Nå sier jo
SAS at dette skal skje i et skandinavisk selskap på skandinaviske vilkår, og da lurer jeg litt på hvor de skal spare inn ift crewkostnader. I kabinen tjener de definitivt ikke store penger, og dårligere enn f.eks. i DY. En purser med full ansiennitet tjener vel ca 470.000 brutto (en vanlig CC med full ansiennitet kanskje 50k mindre). Ikke akkurat høy lønn. Ferske CC'er i
SAS tjener betydelig dårligere enn dette igjen. Pilotene er vel heller ikke spesielt godt betalte.
Hvis man derimot flytter alt dette ut av Skandinavia så kan det muligens spares inn noe på sosiale kostnader.