View Single Post
Old 03-09-2019, 19:55   #25
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: Helikopterstyrt vest for Alta 31AUG19

Quote:
Originally Posted by B350ER View Post
Terrenget (lite attraktivt for å utføre krappe manøvre) eller det at helikopteret var på vei ned i lavere høyde etter passering av et høydedrag (low energy) tilsier vel at "jack stall" ikke er særlig sannsynlig. Ser av FR24 at de heller ikke passerte høyspentkabler. Jeg synes hendelsen fremstår som veldig merkelig og uavklart.
Nei, jeg sier ikke at piloten med vilje har utført en brå manøver, men som du vet er vi mennesker utsatte når det gjelder å overreagere. Mange ulykker skjer grunnet dette både på land, til vanns og i lufta.

I low-energy situasjoner har det skjedd hinsides mange ganger i Robinsonmaskiner for eksempel, hvor man antar at folk har reagert for brått på low energy-state i rotordisk og fått en knee-jerk reaksjon. Da har de sannsynligvis pushet cyclic og/eller trukket i kollektiv (har lest utallige slike ulykkesrapporter hvor man ikke finner noe som helst teknisk galt med maskineriet og man konkluderer det som sannsynlig at piloten har gjort feil input).

Og om ikke low-energy state så kan det ha vært noe annet, for eksempel bird strike-manøvrering etc.
Helimaf is offline   Reply With Quote