View Single Post
Old 28-08-2019, 08:29   #33
Wahoo
ScanFlyer Molded

Default Re: SAS Q3 2019 resultater

Quote:
Originally Posted by LeMonde View Post
Hvis næringslivet ikke tåler at noen fly ikke går som de skal et par dager, får næringslivet bare krysse fingre og tær for at det ikke blir for mye tåke og uvær rundt omkring (som vil medføre eksakt samme konsekvens).
Her var det ikke snakk om å tåle for den enkelte bedrift, det var snakk om de samlede økonomiske konsekvenser for næringslivet og samfunnet.

Quote:
Jeg hadde derimot vært svært bekymret for de økonomiske konsekvensene for næringslivet dersom man skulle utfordre trepartssamarbeidet og de arbeidendes rett til å kjempe for egne villkår innenfor lovverkets rammer, med de lovlige aksjonsformer på begge sider dette i siste instans medfører. Da tror jeg samfunnet på sikt hadde blitt ganske mye kjipere for de aller fleste av oss.
Igjen, her er det ikke snakk om å ikke få lov til å kjempe for sine rettigheter, selvsagt skal man det. Men, at man hele tiden sammenlikner
piloter med millionlønn med de stakkars arbeiderne for hundre år siden som jobbet under nærmest slaveri liknende tilstander for luselønn, blir
man jo også en smule oppgitt over.
Når disse arbeiderne streiket så hadde de ikke *døyt* å leve av i kanskje månedsvis. Piloter (i snitt) kan streike halve året og allikevel
tjene bedre enn de fleste her i landet! Så la oss nå slutte med å trekke fram disse gamle "fagforeningsargumenter" i denne sammenheng.

Mitt eneste poeng her var at når man i flybransjen streiker så får det store økonomiske konsekvenser for alle - BORTSETT - fra de som streiker.
Det er ene og alene fordi streiker i denne bransjen er så dyre at bedriften går konk etter 2 uker! Det er rett og slett ikke "level playingfield" i denne bransjen. I de fleste andre bransjer kan streiker holde på i månedsvis og den svir omtrent like mye/lite for begge parter. Dermed *kan* man i flyselskaper tvinge
frem krav som *kanskje* ikke er bærekraftige på sikt samt at streikeviljen er høyere enn andre steder. Man har rett å slett for lite å tape på det, og
motparten og tredjepart for mye.