Dette er nok ikke noe luftslott som enkelte her hevder. Disse planene har man jobbet lenge med her i Narvik i samarbeid med samferdselsmyndighetene i Norge. Man har allerede gjennomført prøvetransporter (BEAR-prosjektet) på deler av ruten og planlegger fullskalatransporter (
NEW-prosjektet) til neste år og selskapet
NEW Corridor er opprettet her i Narvik. USA har visst stor interesse for dette og representanter fra samferdselsmyndighetene har vært på besøk i Narvik for å studere prosjektet. Også EU er inne i bildet og har gitt Narvik havn status som "motorway of the sea" som en av to havner i Norge sammen med Oslo. Det betyr at de har tro på
NEW-korridoren.
Når det gjelder kapasitet er man i gang med en storstillt utbygging av Fagernesterminalen som vil gi en kapasitet på 500 000 containere i året, noe som er dobbelt så mye som Norges største containerterminal Oslo har i dag. I tillegg har man allerede pekt seg ut andre nærområder (Håkvik og Framneslia hvis flyplassen blir nedlagt) som er aktuelle i fremtiden hvis det er behov for større områder.
Når det er sagt ligger det selvsagt mange skjær i sjøen og ingenting er på langt nær i boks. Mulighetene for at prosjektet lykkes er vel like store eller små som at det misslykkes. Russerne er visstnok i gang med et liknende prosjekt med utgangspunkt i Murmansk, men det prosjektet kom først i gang etter at man hadde planene klare i Narvik. Ingen tvil om hvor de fikk idèen fra.