View Single Post
Old 16-07-2019, 05:03   #13
SpeedbirdConcordeSST
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2010
Location: Nordstrand, Oslo
Posts: 59
OBB 19 Boeing endrer navnet på MAX-utgavene av Boeing 737.

Hysteriet som tar overhånd med god hjelp av pressen.

Boeing endrer navnet på MAX-utgavene av Boeing 737.

Jeg forstår at Boeing tar grep og endrer navnet på Boeing 737Max8 til 737-8000 og på Boeing 737Max9 til 737-9000. Det er forhåpentligvis smart og kan roe ned folk. Det er rart hvordan slikt kan ha en psykologisk beroligende effekt selv om de fleste nok fort ved hjelp av pressen vil bli oppmerksomme på navnebyttet.

Men jeg jeg har ikke like stor forståelse for pressens behov for å blåse opp dette til noe stort selv om jeg selvfølgelig forstår grunnen: Dette er brennhett og gir klingende mynt i kassen.

Jeg forstår ærlig talt heller ikke folks plutselige hysteri. Det tyder på at de aller, aller fleste ikke har den fjerneste anelse om hva de snakker om. Og det er nok det som er sannheten. Veldig mange mennesker har et irrasjonelt forhold til det å fly og å befinne seg oppe i luften. Mange har flyskrekk i mindre eller større grad. De forstår ikke aerodynamikk og det tekniske som gjør at det er meget trygt å fly i vår moderne tid (selv om flysikkerheten og flyvedlikeholdet i noen lite utviklede deler av verden er under all kritikk).

Disse flyene vil være blant de aller sikreste i verden når de kommer tilbake i trafikk forhåpentligvis om ikke lenge. Alvorlige feil som dette har skjedd med mange kjente og populære flytyper som er produsert i store antall som f.eks. Boeing 747, DC-10, Lockheed L-1011 Tristar og Airbus A320. Sistnevnte er den argeste konkurrenten til Boeing 737 og det første eksemplaret som styrtet av A320-familien, styrtet på et flyshow før flyet engang hadde rukket å bli overlevert til Air France og satt i trafikk.

Det har også vært alvorlige problemer med flytyper som De Havilland Comet og Concorde som ikke ble noen stor salgsuksess, men der problemene like fullt ble løst og flyene igjen satt i trafikk.

Boeing har levert nesten 10.500 Boeing 737 i ulike varianter siden 1965 og har ytterligere ca. 5.000 i bestilling. Airbus har levert i overkant av 5.600 fly i Airbus A320-serien og har ca. 3.300 i bestilling.

Dette er meget sikre fly og hysteriet som nå har oppstått er bare hysteri og ikke noe annet enn det. Det var riktig og nødvendig å sette flyene på bakken og helt tvingende nødvendig å finne løsninger på problemene (feilene). Men når Boeing 737Max er godkjent av de ulike landenes luftfartsmyndigheter og tilbake i trafikk vil de igjen være blant verdens aller sikreste fly, kanskje de aller sikreste. Gi meg en billett og jeg skal være den første til å sette meg godt tilrette og nyte turen.

Nå må pressen og andre som ikke aner hva de snakker om og som er mest opptatt av fete skrifttyper og å tjene penger på folks redsel slutte å servere tull. De må roe seg ned, trekke pusten og begynne å oppføre seg rasjonelt.
SpeedbirdConcordeSST is offline   Reply With Quote