Så var det på tide på dra hjem - til Varna. Det er ikke så mye å si. Her trives jeg som vanlig. Og det er klart bedre og mer avslappende å besøke byen i juni enn i august. I august er byen full av turister, ikke minst bulgarske turister. Jeg var også svært heldig med været - bare en regnskur en ettermiddag, mens Yr og andre varslet regn nesten alle dager..
Jeg byttet ut det gode gamle Hotel Odessos med Graffit i år. Det er vel 30 år yngre og regnes vel som byens beste. Fint rom, bedre seng og enormt badekar. At de hadde en hel flaske Champagne stående i minibaren tyder på et litt annet klientell. God frokost. Og byens beste (etter min mening) restaurant i hotellet, så var det et greit valg.
Nydelig søndag formiddag...Føles godt å bli ønsket velkommen tilbake, eller sågar "velkommen hjem".
Hotel Odessos ligger jo flott til, men hard seng trekker ned. Dog, savner litt utsikten om morgenen og klangen av nøkkelknippene. Sånne små ting...
Det er ikke noe å lure på, bare å gå rett inn:
Bestille seg en kaffe og ferskpresset juice først. Kiril har åpnet det lille galleriet sitt i bakgrunnen, og er i godt i gang med dagens diskusjoner...
Dels til ære for meg ble det satt i stand en samling av Varnas topp intellektuelle som har med seg hjemmelaget mat av alt slag. Jeg hadde med konjakk fra Georgia, som ble satt stor pris på.
Innimellom slagene kan man se på stranden og sjøen...
Eller himmelen i sør...
Eller man kan gå i baren og bestille en øl til en 15 kroner, eller en GT med ymse gin, f.eks. Botanist.
Er Slavena på jobb vet hun som regel hva jeg vil ha også - hun har vel servert meg hvert sommer de siste 10 år snart.... til tross for at gjesten framstår noe ubarbert...
Ganske vemodig - siste kveld i Varna for denne gang. Godt bord på Happy, med fin utsikt til gåtata. Alltid like fint.