View Single Post
Old 07-07-2019, 14:31   #7
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Re: Tbilisi, Jerevan og Varna

Jerevan hadde jeg ikke så store forventninger til. Men Jerevan var ikke noe dårligere enn Tbilisi ut fra mine ønsker for en fin ferie. I Tblisi følte jeg at det var litt skille mellom "turiststeder" og vanlige innbyggere. I Jerevans fine og kompakte sentrum var det mye mer folkeliv - og til langt utpå kvelden. Hadde tre hovedmål i Jerevan, se Ararat-fjellet. Besøke monumentet og muset over folkemordet på armenerene. Og kjøpe Ararat-"konjakk".

Ararat ligger et stykke unna og på formiddagen lå det stort sett i skyer. Men jeg umaket meg opp et hundretalls trappetrinn andre ettermiddag, for å få dette synet. Ikke perfekt, men man ser jo hvordan det kan være i klarvær...

Det var den ikke ukjente kaskaden jeg klatret halvt opp i...

Trivelig og livlig i sentrum om kvelden

Monumentet over folkemordet ligger på en flott høyde over byen.

Muset er rystende - spesielt bilder av tortur av barn var ille å se. Samtidig er jo det interessant at Nansen har fått egen monter her. Det finnes også en statue av ham et annet sted i byen, en del utenfor sentrum. Med på et av bildene er en annen "berømt" nordmann, hvis etternavn begynner på Q.

Så var det bare å stikke innom det lokale supermarkedet og kjøpe litt brennevin av lokal art. Dette skal visstnok være favoritten til Churchill, men så nå at det er litt omstridt det produsenten påstår, at Stalin sendte 40 flasker til jul hvert år til ham. Men litt artig å ha i barskapet. Smaker bra!

Ettersom jeg la inn litt fleksibilitet i reisen, ble det en ekstra natt i Jerevan, med totalt tre overnattinger og to hele dager. Det var veldig hyggelig bare og utesteder, så det ble veldig seint den første dagen. Så siste hele dag ble litt redusert. Det er slikt som skjer. Angrer litt, men det var i alle fall den eneste gangen denne ferien at jeg var tilbake på hotellet først etter kl 0300.

Skulle jeg valg på nytt hadde jeg nok valgt 50-50 Tbilisi-Jerevan, eller kanskje 60-40, nå la jeg opp til bare en svipptur til Jerevan, men så vet man det til neste gang. Først og fremst folke- og utelivet og stemningen i Jerevan som trakk opp, men også folket virket et hakk hyggeligere og enda mer åpne for turister. Og det var nesten ikke vestlige turister i Jerevan, sammenlignet med Tbilisi. Dog kan dette være litt påvirket av at jeg hadde store forventninger til Georgia, mindre til Armenia.. Uansett - begge hovedsteder og land er veldig fine reisemål!

Last edited by AirbusTrond; 07-07-2019 at 14:43.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote