Quote:
Originally Posted by B350ER
Er det vanlig at politiet ber flyklubber bistå med lavtflygende søk etter små objekter (folk) over åpent hav? Det er jo nok av helikopterkapasitet på Sola....(i den offentlige etaten jeg arbeidet, var minimumskravet for flyvning over hav tomotors turbindrevet fly med to flygere)
|
Ja, - dette er helt normalt og hvert år "kjøpes" hundrevis av timer fra forskjellige flyklubber til bistand ved søk eller brannvakt.
Tidligere var det to avdelinger som her "
NAK skogbranntjeneste" og "
NAK redningstjeneste", men disse ble for noen år tilbake siden slått sammen til
NLF Flytjeneste.
Se her for mer informasjon:
http://www.nlf.no/motorfly/nlfs-flytjeneste
Jeg er selv
PPL-A flyger og aktiv i Flytjenesten, og har bidratt både med å ha med innsatsleder Brann fra lokalt brannvesen ved lyng- og skogbrann, og jeg har hatt med meg Politiet ved søk etter savnede.
Kravet til oss som flyr er minimum 200 timer og 20 timer siste år, og vi har årlige øvelser sammen med andre etater, og deltar på ressursmøter med det offentlige.
Ofte mens personer er savnet har det offentlige et bestemt budsjett for søk etter savnede personer, og når det er brukt opp har man "en pott" som kan brukes etter ønske fra de pårørende til f. eks. Flytjenesten, Røde Kors eller andre organisasjoner.
Selv har jeg også vært med å flydd søk hvor vi hadde en synsk person på land som styrte hvor vi skulle fly søk via kontakt med en politimann som jeg og min observatør hadde i baksetet.
NLF Flytjenesten gjør et flott stykke arbeid, som også jevnlig har gjort funn eller bidratt til å løse situasjoner. Spesielt i områder langt unna Politiets eller Luftforsvarets flygende materiell er det ofte lavterskel å be om bistand fra
NLF.
Vi som flyr gjør dette på frivillig basis, og flytimer for å opprettholde kravene dekkes av oss selv.