Både Airbus og Boeing, har av ulike grunner, hatt en relativt dårlig start på året når det kommer til nye ordre, og begge har hatt flere kanselleringer enn bekreftede ordre
Airbus har mottatt 62 nye ordre, 4 A220, 20 A320neo, 26 A350-900 og 12 A350-1000. Samtidig har de fått 120 kanselleringer, 31 A380 (i forbindelse med avsluttingen av programmet) , 40 A350-900 og 2 A350-1000 (begge Etihad), 5 A220 og 42 av A320 serien. Slik at totalen for første kvartal er minus 58
Boeing derimot har mottatt 95 nye ordre. Jeg får ikke opp oversikten nå men det inkluderer f.eks 18 777-9 til BA, 20 787 til Lufthansa blant annet. Samtidig har de 214 avbestillinger, primært relatert til Jet Airways med 200 737-
MAX 8 og 10 787-9 slik at netto tallet per Q1 er minus 119.
Begge kan godt få flere avbestillinger i år, og blir spennende å se hva som skjer med
MAX ordrene etterhvert