Quote:
Originally Posted by Klette
Jeg har bodd i USA i 3 år nå, og har blitt noe skuffet over kulturen her borte når det gjelder grådighet. Måtte det være infrastruktur, energibransjen, helsebransjen, militæret, media, politikk, berømmelse osv, så er det som oftest profitt som er klart prioritert mer enn noe annet. Det er så perverst at man blir paranoid av det man bevitner. Man må alltid spørre seg selv hva intensjonene bak diverse handlinger er, og om det kun er profitt som er drivkraften.
Med det i tankene, angående Boeing, så blir jeg ikke særlig forbløffet om ulykkene skylles hendelser som er relatert til kutt av kostnader, til tross for rekord i omsetning i 2018.
|
Enig med Du: Etter 40 år i USA kan det bare bekreftes at penger er viktigere enn alt og styrer alt.
Egentlig ikke noen overaskelse, men på et mere personlig plan så er man omgitt av naboer og venner som forbinder lykke med penger..

Jo mere penger, jo lykkeligere er man. Det er litt deprimerende.
(Jeg nevner stadig Christina Onassis, er av verdens rikeste damer, men som tok selvmord, ikke mye lykke der)
Penger er viktig hvis man ikke har dem.
(Ok, filosofi over)
At alle maser for å kutte kostnader, inkludert Boeing og flyselskaper, bilfabrikker etc er vanlig, selv om dem går med pene overskudd. (Få opp aksjeprisen, mere verdi for aksjeeiere, mere bonuser for sjefer)
Når dem taper penger er det mye mer aggressiv «cost cutting», har selv følt det på kroppen etter å ha jobbet for 3-4 flyselskaper som etterhvert gikk konkurs.