View Single Post
Old 21-08-2006, 20:00   #9
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default Re: Definisjonsspørsmål ? Code-share?

nei du er langt fra vidda, men tvertimot paa toppen av et gigantisk isfjell Code Share har 2 sider....saa langt har vi snakket om den siden som betyr noe for passasjerene...at de kan forholde seg til ett selskap og en pris paa den reisen, eks. Oslo - Wien - Cairo med Egypt Air istenden for aa maatte dele opp reisen i Wien....for Egypt Air som ikke kanskje ikke flyr daglig til alle destinasjoner i Europa betyr dette at de kan tilby daglige avganger og styre trafikk via destinasjoner som i utgangspunktet har mindre trafikk (jeg gjetter paa at Wien har vesentlig mindre trafikk til Cairo enn f.eks. LHR eller AMS)...for OS betyr dette at faar solgt seter de ikke behoever aa bruke resurser paa aa selge (Egypt Air Selger for dem).

den andre siden er oppgjoeret mellom selskapene - Pro Ratering, Code Share forenkler ogsaa denne prosessen da Egypt Air og OS har forhandlet seg frem til hva Egypt Air skal betale pr. sete, basert paa Pristype...og her ligger mye av Isfjellet begravet....dette er meget komplisert system/beregninger....men utrolig interessant( en digresjon: jeg tror at en av hovedaarsakene til SAS ikke faar til Intercontinentale Ruter, er mangel paa Pro Raterings kunnskaper / avtaler) har sett alltfor mange skrekk eksempler paa hva SAS klarer aa gjoere: OSL - EWR - SAN t/r med UA mellom EWR og SAN, SAS satt igjen med USD 25.00 for OSL - EWR - OSL naar UA hadde tatt sin del ) Paa den andre siden er Lufthansen eksperter paa dette....og vet aa bruke Pro Ratering til sin fordel i alle tilfelle....

Code Share er jo historisk interessant, paa lageret til SAS i Chicago fant jeg en brosjyre fra den gang UA floey DC-7 med SAS rutenummer i fra Chicago til Minniapolis ! ...eller fra oss her paa vestkysten....Alaska crew floey American 727 i fra Seattle til Anchorage og tilbake...