Vet ikke hvor mange som fikk med seg dette i presse-kaoset den dagen, men man kan jo bare forestille seg hva dette har kostet.
1 milliard ble vel nevnt en gang, penger de ihvertfall delvis vil få tilbake i Q1 2019 tydligvis.
E24
Quote:
Norwegian har måttet leie inn andre fly mens Dreamliner-flyene ble fikset. Dette førte ikke bare til dårligere passasjeropplevelser, men gjorde også driften mindre forutsigbar for Norwegian. Selskapets cargo-avdeling kunne for eksempel ikke alltid vite hva slags type fly man skulle bruke på en avgang og kunne dermed ikke selge så mye fraktkapasitet som mans kulle ønske.
Norwegian bestemte seg heller for å ta ned kapasitet i langdistansenettverket sitt, og Dreamliner-flyene som da ble frigjort blir heller brukt som interne erstatningsfly når andre fly skal få fikset motorene sine.
– Vi har kuttet ruter og tatt fem Dreamliner-fly ut av trafikk. Disse får vi wet lease-rater for. Vi er ikke fornøyd med Rolls-Royce-avtalen, men den er helt OK, sa Karlsen tirsdag.
Norwegian annonserte avtalen med Rolls-Royce på julaften. Detaljene er ikke klare, men avtalen innebærer altså blant annet at Rolls-Royce betaler Norwegian det flyselskapet hadde måttet betale for å leie inn erstatningsfly.
Dermed får Norwegian altså betalt for å ta egne Dreamliner-fly ut av trafikk og ha dem disponible som erstatningsfly.
Norwegian har for øvrig sagt at avtalen vil gi selskapet «en positiv effekt» i regnskapet fra og med første kvartal, uten å spesifisere gevinsten nærmere.
|