Quote:
Originally Posted by Wahoo
.. og hovedårsaken til lav RASK er den enorme ekspansjonen i kapasitet, inntreden i nye markeder og longhaul som vel startet for alvor i 2016.
DY ser på dette som investering for fremtiden. Mulig du ikke ser det slik, men man må altså så før man kan høste. Du vet også meget godt
at det er *umulig* å fylle opp et fly med pax til en god pris i et nytt marked tildels på andre kontinenter! Det er noe helt annet i et etablert homogent marked hvor også alle store investeringer er gjort som Easy driver med.
Har du forøvrig noen gang møtt en gründer som har tjent penger de 3 første årene? Det er ihvertfall ikke mange...
Men la oss være enige om å være uenige.
W
|
Denne ekspansjonen er ikke noe nytt. De har vel hatt 25% økning mot tilsvarende kvartal året før nå i snart 10 år, altså har ekspansjonen vært ganske så stabil i prosent nå i lang tid. Problemet nå er at de begynner å gå tom for muligheter i nærmarkedet for å kunne fortsette på samme måte, og da kommer disse nye markedene mer som en nødvendighet enn et ønske. Uten ekspansjon å selge billetter til, så går de tom for cash de trenger på kort sikt for å betjene lånene sine. Dette begynne å bli skummelt, for å tape 10% er mye verre når de har 200 fly enn når de har 20 fly. Alle summene blir ti ganger så store.