Jeg tror vi alle kan være enige i dette at DY er i dyp krise.
Selskap har tapt 10 Mio
NOK hver eneste dag i 2018 - i snitt. Man kan også regne anneleders og si man har tapt 100
NOK på hver eneste pax man har flydd. Mye penger og dimensionen minner brutlat om AB.
Disse tapene er ikke bare fordi man har ekspandert eller noen ineffektive crews som sitter på Kanari-holmene. Ellers ville man har tatt action alrede i 2018. Disse tallene er pga en market Europa som er prefet av overkapasitæt, ingen kapasitæts-disziplin og brutale pris-kamp - (noen som DY aktiv deltok i).
Talle inkluderer NoFi salg. Regner man dette ut og legger 2017 til, så har DY tapt 10 Mrd
NOK på 2 år.
Personlig er jeg meget pessimistisk.
2019 blir meget vanskelig for alle aktører. Konjunkturen i Europa svekker seg, Brexit-usikkerheten er større enn noensinne. Samtidlig flommer mange selskaper flere seter på market. Dette vil bety brutalt press på RASK. Jeg foreser at DY vil spare kostnader og senke CASK men at RASK fallet vil bli større pga makro-økonomiske trender. Og dette har - dessverre - potensialet å knekke selskap.