View Single Post
Old 29-01-2019, 11:18   #4
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,206
Default Re: Norwegian 2018 tall

Quote:
Originally Posted by 73H View Post
Nå er det vel ikke helt slik at tallene er representativt for normaldrift siden man jo har vokst med en takt som tilsier at det er press på belegget. En måte å sørge for å fylle setene er å dumpe prisene for å få inn nye kunder man kan gjøre gjensalg til. Klart at det ikke kan fortsette med negative tall i all fremtid, men 2018 er utvilsomt et av de heftigste årene i Norwegian sin historie når det kommer til ekspansjon. Ekspansjonen er i stor grad gjennomført nå, og tallene bør etterhvert snu til positivt fortegn istedenfor negativt. Det er samtidig utvilsomt en ganske stor oppside i å stenge ned de små basene all den tid man kan operere bortimot de samme rutene fra de store basene hvor man kan holde headcounten lavere pr fly. 2-fly baser er jo ofte en økonomisk kjempekrise ifht ressursutnyttelse.
Om de da har -2.2 milliarder i 2018, så er de på negativ ebitda margin. Innbiller meg at den burde vært 30%. POSITIV.

-2.2 milliarder EBITDA betyr at de driver dyrt og tjener lite. EBITDA sier jo noe om driften. Kan jo hende at noen leasekostnader er med i EBITDA, men tipper at de står på andre poster.

Jeg har lenge vært positiv til Norwegian, men dette er ikke bra og disse tallene er rett og slett krise. Dette med forbehold på det som er kommet ut i media i dag. Skal lese meg opp litt, men hjelpes meg.

Last edited by OttoL; 29-01-2019 at 11:32.
OttoL is offline   Reply With Quote