View Single Post
Old 10-12-2018, 18:44   #198
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,914
Default Re: Utfasing av A340

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er 777-300ER som var gamechangeren her. A340-300 og 777-200 er relativt like i driftskostnader. Airbus ga imidlertid dyp rabatt og kunne som regel lokke med kortere leveringstid, noe som var attraktivt for mange kunder.

Men intet er sort-hvitt på dette feltet. Forskjellige kunder har forskjellige behov og dette gir også utslag i regnestykket. Så å kalle noe 'best' eller 'billigst' blir i beste fall unøyaktig.


Jepp, det var da 777-300ER kom at det virkelig endret posisjonene. Den maskinen kom jo inn bedre enn lovet av Boeing, samtidig som A340-600 skuffet, mest på grunn av alt for høy vekt og motorer som var alt for dyre å vedlikeholde. Det handler egentlig ikke så mye om 2 vs 4 motorer isolert sett, og det er ofte en alt for enkel forklaring. Som du er inne på, 777-200ER og A340-300 har et ganske likt kostnadsnivå, og kan variere avhengig av fullengde og konfigurasjon. Og ikke minst hvordan det passer inn i resten av flåten
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote