Quote:
Originally Posted by LN-MOW
Det er 777-300ER som var gamechangeren her. A340-300 og 777-200 er relativt like i driftskostnader. Airbus ga imidlertid dyp rabatt og kunne som regel lokke med kortere leveringstid, noe som var attraktivt for mange kunder.
Men intet er sort-hvitt på dette feltet. Forskjellige kunder har forskjellige behov og dette gir også utslag i regnestykket. Så å kalle noe 'best' eller 'billigst' blir i beste fall unøyaktig.
|
Jepp, det var da 777-300ER kom at det virkelig endret posisjonene. Den maskinen kom jo inn bedre enn lovet av Boeing, samtidig som A340-600 skuffet, mest på grunn av alt for høy vekt og motorer som var alt for dyre å vedlikeholde. Det handler egentlig ikke så mye om 2 vs 4 motorer isolert sett, og det er ofte en alt for enkel forklaring. Som du er inne på, 777-200ER og A340-300 har et ganske likt kostnadsnivå, og kan variere avhengig av fullengde og konfigurasjon. Og ikke minst hvordan det passer inn i resten av flåten