3.desember
Luke 3 fra 4.august 1991 er også et fraktfly, men ikke et som er ombygd.
Lenge før Flyprat og tidligere forum, var det godt å kjenne folk som arbeidet på
SAS Cargo, og kunne tipse om nye ruter som ikke sto annonsert i avisene

Finnair hadde åpnet en fraktrute på søndag morgen som gikk
HEL-FBU-
LHR. Jeg dro ut for å være på plass før flyplassen åpnet kl 07:00 og gjettet på bane 24. Jeg forventet et helt hvitt fly med Finnair Cargo titler, som jeg hadde sett bilde av i et flyblad.
Så kom det jeg trodde var et helt ukjent fly, TF-
ABT uten noen annen merking enn et lite navn på snuten der det sto "Spirit of Nome 1924 Alaska" !
Men det viste seg at dette var en gammel kjenning som hadde landet på bane 24 før. Det var gamle "Halvdan Svarte" som ble levert til Braathens
SAFE i 1971 som LN-
SUA og var flyselskapets eneste konvertible B737-205C.
Solgt som TF-VLT til Eagle Air i 1984, og igjen til Air Atlanta som TF-
ABT i 1990. Det var 20 år gammelt da jeg tok bildet, men det skulle komme til å fly i 19 år til, hovedsakelig som 9M-
PMM for Transmile Air Services inkludert noen år i helt gult
DHL skjema. WFU februar 2010
Flyet er tatt var på som et College Training Aid senter nær Malacca airport (
MKZ)
Air Atlanta B737-205C TF-ABT at ENFB/FBU 04-08-1991 by
Ole Johan Beck, on Flickr