View Single Post
Old 07-06-2018, 22:23   #10
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Trafikktall Norwegian mai 2018

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Gleder meg til å lese BU662 sin analyse av disse tallene.
Kjør, BU662!
Regner man tallene tilsammen, så hadde DY i Mai18 en omsettning (inkl. ancillary) på ca. 3.30 Mrd NOK, basert på en estimate Ancillary ~ 170 NOK.

Kostnadssiden er litt mer tricky. Her avhenger alt på hva men forventer er CASK for DY i Mai18. Selskap gå ut tidligere med Q1 resultat en estimate på CASK for 2018 0.415 - 0.42 NOK, som er basert på visse niveåer av fuelpris og US$ mot NOK. Rett nå er disse estimates for lavt, dvs selskap har høyre kostnader enn tidliger estimert og prosjektert.

Jeg har lagt regnstykke på diverse CASK. 0.43 ble det i Q2 2017 -> baserer man regnstykke med denne CASK, så ender man med en tap på ca. 470 Mio NOK. Selv i optimistisk fall med CASK på 0.415 har DY tapt ca 340 Mio NOK, eller en hundrelapp per pax.

Selskap klarer å vokse med 51%, fyller flyene sine med 86%. Er det god? Vel ... kanskje man skulle spøre heller: Er det god nok? Ryanair flyr 96% load, EZY og Wizz er også opp "in the 90s%".

Lang mere viktig enn SLF, RASK eller CASK isolert er margin development. Dvs (RASK-CASK). Her ser vi forsatt en trykk nede pa RASK og en trykk oppover på CASK pga økende fuelpriser og sterke US$. Forverrer seg margin og blir ASK multiplikator större, så har man en stort problem. Heldigvis økte ancillaries litt, men det rekker ikke for å ha en positiv margin.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DY RASK Profile.png
Views:	402
Size:	34.1 KB
ID:	45148   Click image for larger version

Name:	DY_Mai.JPG
Views:	407
Size:	87.5 KB
ID:	45149  
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote