Quote:
Originally Posted by RIBRO
Gleder meg til å lese BU662 sin analyse av disse tallene.
Kjør, BU662! 
|
Regner man tallene tilsammen, så hadde DY i Mai18 en omsettning (inkl. ancillary) på ca. 3.30 Mrd
NOK, basert på en estimate Ancillary ~ 170
NOK.
Kostnadssiden er litt mer tricky. Her avhenger alt på hva men forventer er CASK for DY i Mai18. Selskap gå ut tidligere med Q1 resultat en estimate på CASK for 2018 0.415 - 0.42
NOK, som er basert på visse niveåer av fuelpris og US$ mot
NOK. Rett nå er disse estimates for lavt, dvs selskap har høyre kostnader enn tidliger estimert og prosjektert.
Jeg har lagt regnstykke på diverse CASK. 0.43 ble det i Q2 2017 -> baserer man regnstykke med denne CASK, så ender man med en tap på ca. 470 Mio
NOK. Selv i optimistisk fall med CASK på 0.415 har DY tapt ca 340 Mio
NOK, eller en hundrelapp per pax.
Selskap klarer å vokse med 51%, fyller flyene sine med 86%. Er det god? Vel ... kanskje man skulle spøre heller: Er det god nok? Ryanair flyr 96% load, EZY og Wizz er også opp "in the 90s%".
Lang mere viktig enn
SLF, RASK eller CASK isolert er margin development. Dvs (RASK-CASK). Her ser vi forsatt en trykk nede pa RASK og en trykk oppover på CASK pga økende fuelpriser og sterke US$. Forverrer seg margin og blir
ASK multiplikator större, så har man en stort problem. Heldigvis økte ancillaries litt, men det rekker ikke for å ha en positiv margin.