Litt usikker på hvilket forum jeg skal poste dette i, men prøver her.
For noen uker siden fløy vi
ARN-
OSL med Ethiopian som del av en bonusreise. ET mellomlander som kjent i
ARN på vei fra
ADD, så det er egentlig tale om en mindre passasjeromrokking (en god del av, noen få på).
Vi reiste med infant, og først da flyet takset lyktes jeg etter atskillige forsøk å få fatt i et crewmedlem som kunne komme med et eget belte til barnet. Noen egen redningsvest ble aldri delt ut, selv ikke etter gjentatte forespørsler. CC fikk et oppdatert passasjermanifest, så de skal dessuten utvilsomt ha visst at det var infant ombord og hvor vi satt.
Hvilke krav gjelder egentlig for belte og vest ved reiser med infants? Jeg tar det for gitt at det rent faktisk er krav om eget belte og vest, men i hvilke(t) regulativ er dette nedfelt? Jeg har allerede klaget til ET over episoden, men fikk bare et nokså illevarlsende svar om at CC ikke hadde varslet om noen irregulariteter ombord. Det i seg selv er jo interessant.
Såfremt det er et kodifisert krav om utdeling av belte og vest til infant før push-back, antar jeg det er et organ eller tilsyn man kan ta slike saker videre til, om så bare for å påpeke episoden og ETs håndtering av den. Men spørsmålet er hvilket? Det svenske luftfartstilsynet?