Re: marokko
Marrakech er en riktig fin by, bo gjerne i en riad, de er ofte behagelige og med vennlig personale. Jeg rakk ikke eventyrbyen som ble nevnt over (er den med i Game of Thrones), men jeg har faatt den anbefalt. Souker og flotte bygninger maa man se ,det meste er i gang avstand i sentrum. Naar man er i souken er det viktig aa vaere bestemt paa at du ikke oensker noe i butikkene, men endel ting er fine aa kjoepe som amalganolje, et par tofler (babousch) eller sjal til damene m.m. Prut hardt! Man blir gjerne invitert inn i noen butikker for "privat visning"; ikke bli med paa det om du ikke har tenkt til aa kjoepe noe. Kan du (litt) fransk hjelper det masse da det snakkes av langt flere enn engelsk. Jeg tror ikke du vil ha noen problemer med aa faa tak i mat om dagen under ramadan da Marrakech er fullt av ikke-muslimske turister. Jeg var en gang i Jordan under ramadan og i Petra var det null problem aa spise lunch paa restaurant: bare et stort smil og "I don't think you are muslim, please sit down, I will bring you the menu". Iftar kan vaere en artig affaere, men blir du invitert, kom for all del ikke et sekund for sent. De skrubbsultne fastende er hoeflige og vil vente til alle er kommet, men det er ikke saerlig hyggelig aa la dem vente etter en hel dag uten vaatt og toert.