Har bodd tre år i Calgary så bør kanskje bidra litt.
Det å kjøre i Canada er svært greit, og sammenlignbart med å kjøre i USA. Eneste merkbare forskjellen er som ovennevnte påpeker at all skilting er metrisk, veldig praktisk for oss europeere. Prisene på drivstoff er rimelig, sett med europeiske øyne, men litt dyrere enn i USA - bør regne med rundt +/- 1,10
CAD pr. liter i AB. Litt dyrere i BC, SK har jeg ikke vært så der kan jeg ikke svare. Ellers er byene i Canada i likhet med USA lagt opp for bilkjøring, men Calgary har også et kurant kollektivnettverk med både bybane (to linjer), samt mange busslinjer.
Banff og Lake Louise er populære turistdestinasjoner i Alberta, og vil anbefale et par dager her. Vil også anbefale en tur til Drumheller, AB, ca. 1,5 times kjøring øst fra Calgary. Unikt badlands-landskap og kjent for dinosaurfossiler. Selv om du nødvendigvis ikke er interessert i dinosaurer, er det absolutt verdt en tur innom ettersom det er en av de mer unike byene i Alberta mtp. natur.
Fra Banff kan du også kjøre Icefields Parkway nordover mot Jasper, AB. Fin kjøretur gjennom mye flott natur/fjellandskap. Fra Jasper kan en også fortsette videre østover til Edmonton, typisk Nord-Amerikansk storby ca. like stor som Calgary. Har kun vært der en gang og byen utmerket seg verken positivt eller negativt på meg.
Når du først befinner deg i området kan det også være et forslag å fortsette vestover mot British Columbia, da spesielt Kelowna og Okanagan. Litt varmere og mer stabilt klima, bla. er det mange vingårder i området. Også populært feriested for mange i Calgary og Alberta. Videre er Vancouver en av mine favorittbyer, men da begynner du å bevege deg et stykke vekk fra Alberta.
Saskatchewan har jeg aldri vært, men vet at det er flatt og mye prærie. Må helt ærlig si at jeg vanskelig kan se for meg at det er mye spennende der. Ville personlig heller reist vestover til BC i stedet for SK.
Nå er det veldig lett for meg å ta utgangspunkt i Calgary, ettersom jeg har bodd der.
YYC er den største flyplassen i Alberta med AC, BA og KL som flyr direkte fra Europa, så det er også et greit sted å starte reisen.