Bogota
Bogota vurderte jeg nesten å droppe. Jeg leste ikke så veldig mye bra om byen på forhånd. Men så tenkte jeg at to overnattinger ikke kan skade. Dermed ble det bare én hel dag her. Det angret jeg på. Her ville jeg hatt flere dager. Jeg likte Bogota!
Trafikken er dog horribel i denne byen. Det tok forsyne meg nesten en time å komme seg til hotellet. Det var 1,5 time til rommer var klart, så jeg fikk dra med meg alt av verdisaker i en ryggsekk. Skeptisk til dette i Bogota, men man har jo politi overalt, så egentlig ikke noe problem.. .:-)
Mens jeg ventet på rommet spiste jeg pizza og kikket på folkelivet, godt beskytta.
Høyden merket man litt på pusten. Ellers var besøket i Bogota komplett uten plager. Som oppholdet i Colombia ellers.
Hotellet lå i Zona Rosa - underholdning- og utelivsområdet. Helt trygt og veldig behagelig atmosfære. Utsikt fra kammerset.
Som alenereisende kan man føle seg litt lost i de aller største byene i verden, med mindre man vet hvor man skal og er bestemt på det. Derfor var jeg heldig å komme i kontakt med folk som kjente noen. Så jeg bestilte guide og bil for å ta meg til Monserrate, fjellet med utsikt og til deres hjemsted, Fusa, for å besøke en kaffeplantasje.
Men først var det Fløybanen opp til 3.200 meter !
Dumt å gå glipp av dette:
Det er populært for de lokale å ta fjellturen også.
Høyden merket man litt på pusten. Ellers var besøket i Bogota komplett uten plager. Som oppholdet i Colombia ellers.
Jessica var en framifrå guide - faren har bodd flere år i Norge og det var en søster her som foreslo at jeg kunne få en guidet tur. Kostet litt med guide og sjåfør, men vel verd det. Jessica har også vært i Norge på besøk, så vi hadde litt å snakke om ellers også.
Han her lurte meg til å kjøpe Coca-te. Ved nærmere ettertanke kunne jeg nok fått trøbbel i tollen, men men. Artig å ha med seg. Det er flust med restauranter av ymse slag på toppen av fjellet. Det er mange lokale og pilegrimer der oppe, så noe omsetning har de nok.
Liten tur til de eldste delene og Downtown Bogota...
Dette ble aldri forsøkt, for jeg var jo så dum å bare ta to overnattinger i Bogota.
Så var det en to timers kjøretur til Fusa. Her fikk jeg først lunsj hjemme hos familien Sierra. Det var bestefaren til Jessica som hadde bygget det store huset, med mange leiligheter. De selv bodde nå på toppen i to sammenslåtte leiligheter.
En tur innom det vakre markedet før kaffefarmen. For en matfyr som meg smerter det meg litt å ikke få handlet og laget mat på stedet - når man ser alle de fantastiske råvarene...
Ikke helt sesong for røde kaffebønner, men plantene er jo fine i seg selv.
Dette minner litt om destilleribesøk i Skottland. Men bare litt. Første gang på kaffefarm, og sikkert den siste. Destilleribesøk har jeg fortsatt ikke gitt opp. Ung og hyggelig omviser. Han virket dog mer interessert i å snakke om norske dialekter og hvalfangst !
Kirken i Fusa.
Solnedgang, øl og prating på norsk hos Sierra. Mannen i huset var glad for å snakke litt norsk. Og jeg fikk vite litt mer om Colombia.
Siste dag måtte jeg innom Gullmuseet også. Og de lokale hadde visst gullfly før fly ble oppfunnet.
Med den fryktelige trafikken tok jo det nesten tre kvarter å reise en knapp mil, så det var godt å komme fram til hotellområdet, Zona Rosa, og få tatt noen herlige siste øl før flyet gikk seks timer etter. Men det var nettopp når jeg satt her at jeg tenkte at det var fryktelig dumt å ikke ha et par dager ekstra i Bogota.
Bogota - oppsummert: Hadde både lest og hørt negative ting om Bogota. Var skremt litt både av høyde og kriminalitet. Men det var jo helt fint begge deler, og det var varmt nok til å gå med T-skjorte på dagen, litt kjølig på kvelden naturlig nok. Sentrumsområdet føltes minst like trygt og fint som i Medellin. Underholdnings- og restaurantområdet var preget av mer kvalitet på alle måter enn i Medellin. Og kanskje også litt voksnere folk. Har sikkert litt med dagsform og annet å gjøre, men Bogota var et stor pluss, og her kunne man helt sikker hatt 4-5 dager og fått sett nye ting hele tiden. Nå var jeg heldig med været, så det var nesten like bra som i Medellin. Men altså - tommel opp for Bogota.
Colombia oppsummert: Det var nok den beste turen jeg har hatt utenfor Europa. Fin natur, fin kultur, hyggelige og sosiale folk. Og det meste rent nok og pent nok, og fremfor alt absolutt trygt nok. Jeg ser nok ikke bort fra en gjenvisitt, det finnes flere byer å utforske. Og med litt spanskkunnskaper må dette være et framifrå reisemål for flere enn meg.
Det er klart at man er litt ekstra årvåken og har litt høye skuldre de første dagene i et nytt land og på et nytt sted. Det gjelder å finne den rette balansen. Jeg kunne nok senket skuldrene betydelig de fleste steder, for jeg var godt opplest på påståtte farer. Dessuten er jo det slik at man har nådd en alder der man ikke lenger ser den aller største lykken i å drikke svært meget sene kvelder, og heller gleden av å komme seg opp litt tidlig å se litt mer av dagliglivet.