Medellin
Ja, kartellet og alt dette..... Det er borte vekk. Men jeg klarer ikke helt å få soundtracket av Narcos ut av hodet når jeg tenker på denne byen.
Flyplassen ligger i dalen ved siden av, så her er det opp og ned for å komme til byen. Det tok over en time i drosje å komme fram, men avtalt pris på ca 180 kroner var mer enn nok, tips ble ikke helt forstått.
El Plobado er området som er anbefalt for turister her. Og jeg fulgte rådet. Dette ligger en 4-5 Metro-stopp fra sentrum. Metroen er noe man er veldig stolt av i Medellin, så der er alt rent, pent og helt trygt.
Man starter gjerne dagen med en kaffe.

[/url]
Og så kan man ta turen til den lokale "fjellstua" for å få litt utsikt. Tok drosje opp endte på 10.380 i lokal valuta, kappe 30
NOK. Fant en 10.000-lapp og lette etter resterende sum. Men dette avfeide sjøføren - han skulle ikke ha mer. Bare som et typisk eksempel på hyggelige folk. Og så stod der en og nærmest åpnet døren for meg, han sa velkommen, men skulle heller ikke ha noe.
Utsikt en vei:
Utsikt den andre veien, mot det området jeg hadde residens i.
En landsbykopi på toppen her.
Ruslet ned igjen. Det var et lite industriområde mellom parken og Metroen. Møtte på en gjeng med unggutter og en dame alene. Litt glad for at jeg så politi på mororsykkel rett ved akkurat da... De var kanskje ikke annet en nysgjerrig, men likevel.
Men man kan også dra lengre nord og ta Metro-taubanen.
Jeg er ikke helt komfortable med transportformen, men noe må man jo tåle.
"Tenk å bo her"...

[/url]
Ente opp i et nokså "rustikk" område denne banen. Jeg var litt sliten og kjente meg litt ukomfortabel i dette området, var atskillig mer sjabby enn jeg hadde forestilte meg, så dro raskt ned igjen og til sentrum.
Satte meg utenfor museet på rolig sted for å se litt på folkelivet. Det er mye støy i sentrum. Folk som roper, selgere som roper, folk som snakker høyt og en endeløs trafikk. Og litt utenfor selve sentrumsgatene veldig mye folk som liker å sove i gatene midt på dagen. Stank av urin. Litt mer blandet drops enn jeg trodde. Men så blir jeg fort sliten av mye støy i varmen.
På vei hjem etter en dag i sentrum og litt rundomkring. Knappe 15 minutter å gå til hotellet, pen oppoverbakke - men man kjøper jo litt fruktsalat på veien og tar det med ro.

[/url]
Medellin- oppsummert: Her går til storby. Det var nesten sus i magen når man så byen bre seg ut i det man kom med drosje over åskammen. Byen har flott beliggenhet, meget behagelig klima, med rundt 20-25 grader hele året. Byen er full av hyggelige folk og spennende steder. Mange mener at Medellin er den hyggeligste byen å besøke i Colombia. Det ble kanskje litt for lenge med fem hele dager her. Det var kanskje dagsformen som ikke passet helt med ukedagene, men uansett ble jeg kanskje litt skuffet her. Området med restauranter og barer synes jeg var rotete, og det var veldig få gode spisesteder, mest barer. Og snittalderen var nok litt for lav på resten av folket som var ute på byen. Flotte utsikter, hyggelige folk og bra mat på de bra stedene. Så alt i alt anbefales et besøk, men noe mer enn to-tre dager her er nok bare for de som har spesiell interesse for et eller annet som finnes i byen.