Thread: Colombia
View Single Post
Old 24-02-2018, 15:25   #4
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Re: Colombia

Cartagena

Det var den første byen jeg la opp til å besøke. Dette er en av de flotteste byene jeg har besøkt. For besøkende er det 3-4 deler av byen som i hovedsak er aktuell. Den gamle byen innenfor murene, som står på Unesco-lista, det tilknyttede området Getsemani, samt Bocagrande, der man finner høyere hus og hoteller, samt strandområdet.

Jeg hadde et enkelt hotell, Casa Ebano, i Getsemani-området, med kort avstand til gamlebyen. Meget fornøyd med det valget. Området er på vei til å bli temmelig turistifisert, med mange backpackere i særdeleshet. Men likevel finner man nok av alt fra blikkenslagere til småbutikker til at det er akkurat eksotisk nok.

Inngangen til hotellet mitt.

Kveld og hygge i Getsemani.

Det er fint å starte dagen med litt utsikt over byen og en god iskaffe. Her ved klokketårnet, hovedinngangen til gamlebyen. Her blir det mer folksomt senere på dagen.

Det er gåavstand til det meste i Cartagena. Det gjør det lett å være turist. Her har jeg kommet meg opp på festningen og fått usikt.

[/url]

Kunne vært godt med en forfriskning i varmen, men det var umulig å få vekket disse to... (!!)

[/url]

Men det er mange som selger limonade av lime. Denne smakte etter at festningen var unnagjort....

Akkurat passe eksotisk for meg...

[/url]

Så er vi kommet til den delen som er innenfor murene. Det er nok av flotte bygninger. Det er relativt sett ganske turistifisert, så sånn sett likte jeg Getsemani noe bedre.

Botero finner man mange steder, også foran den gamle kirka på Plaza Santo Domingo.

Plassen er flott og har uteserveringer. Her kostet dog en halvliter fort 40 kroner. Ellers er det fugler også på plassen her, Colombia har det største mangfoldet av fugler i verden. Her ser jeg dog bare duer.

I havneområdet fant jeg et norsk flagg - norsk kaptein om bord? :-)

Det som var en liten skuffelse med Cartagena var strandområdet. Ikke spesielt fint og veldig innpåslitne selgere og folk som skulle ha deg til å betale 75 kroner for parasoll og stol. Jeg var der et par ganger for å få litt sydenfølelse, men synes det var litt for slitsomt med selgere og alskens mas. Jeg takket nei til en hel del tilbud som det er riktig å si nei til.

Men en øl må jo man ha.

[/url]

Med alt maset var det deilig å finne flunkende rene og flotte toalettforhold, i det minste.

[/url]

En av dagene ruslet jeg fra Bocagrande og helt til hotellet ved solnedgang. Det var flott. Skikkelig fin opplevese.

Siste kvelden ble tilbrakt på Cafe Havana. Med høy inngangspris og stive priser på drinker er dette et sted for turister, som for Hillary Clionton. Men bandet spilte framifrå. Jeg måtte gi meg halvveis, da jeg måtte tidlig opp dagen etter for å rekke flyet til Medellin.

Cartagena - oppsummert: Denne byen hadde jeg store forventninger til. De ble mer enn innfridd. Det største minuset er jo at den selvsagt er temmelig turistifisert. Der er mange amerikanere og der er også cruiseskip kommer med turister. Men likevel, byen er altfor sjarmerende og vakker til at det legger en stor demper på noe som helst. Colombianerne reiser jo selv hit som turister. Dette er et sted jeg gjerne reiser tilbake til.

Last edited by AirbusTrond; 24-02-2018 at 21:15.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote